01.04.2024 11:00 0 MS/CBZC

Ostrzeżenie przed fałszywymi policjantami. Co zrobić, gdy dostaniesz podejrzane połączenie?

Pixabay

Rośnie liczba przypadków, w których oszuści podszywają się pod funkcjonariuszy Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, dzwoniąc z numerów rozpoczynających się od prefiksu 47. Ich celem jest wyłudzenie pieniędzy od pokrzywdzonych lub nakłonienie do podejmowania określonych działań, takich jak przekazywanie informacji czy instalowanie szkodliwych aplikacji.

Podając się za policjantów CBZC, przestępcy informują rozmówców, że ich zgromadzone środki pieniężne są zagrożone. Posiadając dane pochodzące z wycieków, potrafią uwiarygodnić swoje działania, np. podając imię i nazwisko czy adres email osób, z którymi rozmawiają. Ważne jest, aby być ostrożnym i nie przekazywać obcym pieniędzy ani informacji o sobie. Należy pamiętać, że oszuści mogą posługiwać się różnymi strategiami. Wszelkie podejrzane rozmowy telefoniczne należy jak najszybciej zakończyć.

Jak uniknąć oszustw

Apelujemy o szczególną ostrożność w kontaktach telefonicznych z osobami podającymi się za funkcjonariuszy różnych służb lub oferującymi usługi finansowe lub bankowe. Należy koniecznie zweryfikować tożsamość osoby dzwoniącej. Nie należy ulegać namowom rozmówcy, który prosi o wykonanie jakichkolwiek przelewów czy podanie kodów autoryzacyjnych do przelewów bankowych.

O czym pamiętać

Policjanci nigdy nie informują telefonicznie o prowadzonych tajnych akcjach i nie proszą obcych osób o udział w nich. Warto być szczególnie czujnym, gdy osoby podające się za przedstawicieli służb czy banków namawiają do wykonania przelewów czy podania kodów autoryzacyjnych. W przypadku podejrzeń należy niezwłocznie powiadomić Policję.

Nie należy ufać jedynie fachowemu słownictwu rozmówcy, ponieważ nie jest ono potwierdzeniem jego wiarygodności. Zawsze trzeba pamiętać, że wyświetlony numer telefonu lub nazwa banku nie są gwarancją autentyczności rozmowy.

Warto zawsze dokładnie czytać treść otrzymywanych SMS-ów lub komunikatów w aplikacji mobilnej w trakcie połączenia z rzekomym przedstawicielem banku lub innej instytucji. Treść tych wiadomości może sugerować, że akceptujemy transakcję, którą przeprowadzają przestępcy.

Jeśli jakakolwiek rozmowa telefoniczna budzi wątpliwości lub niepokój, należy ją przerwać, odczekać co najmniej 30 sekund, a następnie samodzielnie zadzwonić do instytucji, której rzekomy przedstawiciel dzwonił, wybierając oficjalny numer na klawiaturze numerycznej. Nigdy nie należy oddzwaniać na wcześniejsze połączenie.

Najważniejsze to zachować zdrowy rozsądek i zachować spokój, nawet w sytuacji, gdy zostaniemy poinformowani o potencjalnym zagrożeniu, na przykład utratą środków. Warto zastanowić się, czy nasze środki są rzeczywiście zagrożone, czy też rozmawiamy z oszustem, który próbuje wykorzystać naszą sytuację. W takich sytuacjach zawsze lepiej jest przerwać rozmowę i samodzielnie skontaktować się z odpowiednią instytucją.

Byliście świadkami zdarzenia w naszym regionie? Czekamy na Wasze sygnały i informacje. Można kontaktować się z nami za pośrednictwem strony facebookowej i mailowo: [email protected]. Dyżurujemy także pod numerem telefonu 882 657 684.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...