01.12.2025 16:30 0 TS/UM Gdynia
W Porcie Gdynia ruszyła jedna z kluczowych inwestycji paliwowych na polskim wybrzeżu. Zarząd Portu podpisał umowę z firmą Budimex na rozbudowę Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych (SPPP). To projekt o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa energetycznego regionu i kraju – po zakończeniu prac przepustowość terminala paliwowego wzrośnie z 3,2 do 6 mln ton rocznie.
Inwestycja została wpisana do krajowej infrastruktury krytycznej, a jej realizacja ma wzmocnić możliwości Polski w zakresie przyjmowania i dystrybucji paliw w zmiennych warunkach rynkowych i geopolitycznych.
Podczas podpisania umowy prezes Portu Gdynia Piotr Gorzeński podkreślał, że przedsięwzięcie jest efektem znakomitej współpracy z firmą PERN.
— Inwestycja to przygotowanie do przyjmowania większych statków. Oprócz zwiększenia możliwości przeładunkowych wzmacnia logistykę paliwową kraju. PERN niedawno oddał nowe zbiorniki w Dębogórzu, a my zwiększamy przepustowość terminala, by w pełni wykorzystać ten potencjał - mówił.
Modernizacja SPPP pozwoli na obsługę większych tankowców klasy LR2 – o długości do 300 metrów i nośności ok. 170 tys. DWT, czyli największych jednostek operujących na Bałtyku. Prace będą prowadzone bez wyłączania obecnego stanowiska, dzięki czemu terminal pozostanie w ciągłej eksploatacji.
Wiceprezydent Gdyni Maciej Zielonka zaznaczył strategiczne znaczenie współdziałania miasta i portu.
— Dzięki dobrej współpracy miasto, region i państwo czerpią wymierne korzyści. Ta inwestycja wzmacnia bezpieczeństwo naszego kraju. Port Gdynia to wartość dodana dla całej gospodarki regionu
Projekt obejmuje m.in.:
budowę nowego, uniwersalnego pomostu przeładunkowego z rezerwą pod przyszłe rodzaje paliw,
rozbudowę systemu dalb cumowniczo-odbojowych,
instalację dodatkowych monitorów przeciwpożarowych,
budowę nowej przepompowni,
pogłębienie akwenu do 16 metrów.
Kluczowym elementem inwestycji jest integracja z Bazą Paliw PERN w Dębogórzu, połączoną z portem 12-kilometrowym rurociągiem. Niedawno w bazie uruchomiono trzy nowe zbiorniki o łącznej pojemności 150 tys. m³, a także rozbudowano nalewnię kolejową, zwiększając jej przepustowość o dodatkowe 4000 m sześc. na dobę.
Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podkreślił znaczenie inwestycji dla suwerenności energetycznej.
— To działania, które wzmacniają nasze bezpieczeństwo energetyczne. Paliwo, które tu przypłynie, trafi bezpośrednio do największego terminala paliwowego w Polsce - tłumaczy.
Z kolei Cezary Łysenko z zarządu Budimexu dodaje, że akres prac jest wyjątkowo zaawansowany technologicznie.
— Prowadzenie robót wyłącznie z wody wymaga perfekcyjnej koordynacji. Cieszymy się, że współtworzymy nowy etap rozwoju Portu Gdynia - wyjaśnia.
Harmonogram i wartość projektu
wartość inwestycji: 174 mln zł brutto,
dokumentacja projektowa i pozwolenie na budowę: 450 dni,
roboty budowlane i pozwolenie na użytkowanie: 1000 dni,
zakończenie prac: III kwartał 2028 roku.
Byliście świadkami zdarzenia w naszym regionie? Chcecie aby nasza redakcja zajęła się jakimś tematem? Czekamy na Wasze sygnały i informacje. Można kontaktować się z naszą redakcją za pośrednictwem strony facebookowej i mailowo: [email protected]. Dyżurujemy także pod numerem telefonu 729 715 670.