17.12.2024 12:00 11 TS/PKP PLK

Łączy pomorskie z kujawsko-pomorskim. Zmodernizują linię za 1,3 mld zł

fot.. Szymon Danielek/PLK SA

Rozpoczyna się kolejny etap modernizacji linii kolejowej nr 201, która łączy województwo kujawsko-pomorskie z Pomorzem. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na realizację prac budowlanych na odcinku Kościerzyna–Somonino oraz na linii nr 214 Somonino–Kartuzy. To kluczowa inwestycja o wartości blisko 1,3 mld zł netto, finansowana z krajowych środków publicznych.

Projekt obejmuje modernizację 27 km linii nr 201 między Kościerzyną a Somoninem oraz 8 km linii nr 214 z Somonina do Kartuz. Plany zakładają:

  • dobudowę drugiego toru na odcinku Kościerzyna–Somonino, co zwiększy przepustowość,

  • elektryfikację linii,

  • modernizację ponad 120 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów, wiaduktów i przepustów,

  • przebudowę stacji i przystanków takich jak Kościerzyna, Skorzewo, Gołubie Kaszubskie, Krzeszna, Wieżyca, Sławki i Somonino,

  • budowę nowego przystanku Somonino Bernardyno, który poprawi dostęp do kolei.

Nowe perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, co znacząco zwiększy komfort podróży.

Wyższe prędkości i lepsze połączenia

Po zakończeniu prac pasażerowie skorzystają z szybszych połączeń:

  • na linii nr 201 prędkość pociągów wzrośnie do 140 km/h (obecnie 120 km/h),

  • na linii nr 214 pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 120 km/h (obecnie 80 km/h),

  • pociągi towarowe osiągną prędkość do 100 km/h (obecnie 80 km/h).

Inwestycja napędzająca rozwój regionu

Modernizacja linii nr 201 ma znaczenie nie tylko dla pasażerów. To także ważny projekt dla przewozów towarowych, szczególnie na trasie północ-południe, łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem. Dzięki lepszej infrastrukturze możliwe będzie sprawniejsze przewożenie ładunków do portu w Gdyni, co przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu.

Kluczowe zmiany w infrastrukturze kolejowej

Inwestycja jest częścią większego projektu modernizacji trasy z Bydgoszczy do Trójmiasta. Prace podzielono na kilka etapów:

  • dobudowa drugiego toru na odcinku Maksymilianowo–Gdańsk Osowa,

  • budowa trzeciego toru między Gdańskiem Osową a Gdynią Główną,

  • modernizacja stacji i przystanków na całej trasie,

  • elektryfikacja linii,

  • przebudowa peronów, które zostaną dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych.

Korzyści dla mieszkańców i turystyki

Modernizacja linii nr 201 zwiększy dostępność kolei, umożliwiając więcej połączeń pasażerskich i towarowych. Poprawi to codzienne podróże do pracy i szkoły, a także wpłynie na rozwój turystyki w regionie Kaszub i Trójmiasta.

Zakończenie prac na odcinku Kościerzyna–Somonino planowane jest na 2027 rok, a całość inwestycji zakończy się do 2030 roku.

PLK SA

Byliście świadkami zdarzenia w naszym regionie? Chcecie aby nasza redakcja zajęła się jakimś tematem? Czekamy na Wasze sygnały i informacje. Można kontaktować się z naszą redakcją za pośrednictwem strony facebookowej i mailowo: [email protected]. Dyżurujemy także pod numerem telefonu 729 715 670.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...