22.11.2024 15:00 0 WGC / Miasto Tczew
Centralny Port Komunikacyjny istnieje na razie tylko w planach, ale już budzi ogromne emocje. Jeden z wariantów obejmuje Tczew, czym zaniepokojeni są mieszkańcy szczególnie osiedla Witosa, ale też gminy Tczew.
Propozycja przebiegu linii kolejowej łączącej Gdańsk i Grudziądz, która może spowodować konieczność wykupu i wyburzenia nieruchomości, wywołała ostry sprzeciw mieszkańców i władz samorządowych. Jak podaje Urząd Miejski w Tczewie, uchwała w tej sprawie zostanie podjęta na najbliższej sesji Rady Miejskiej.
Do 2 grudnia mieszkańcy mogą wypełniać ankietę, w której można przekazać swoje zdanie na temat planów CPK. Ankietę można wypełnić na specjalnej stronie.
Łukasz Brządkowski, prezydent Tczewa opublikował negatywną opinię dla wariantu CPK, który ma obejmować Tczew.
– Nawiązując do opracowywanego na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego Rozszerzonego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe do projektu pn.: „Budowa linii kolejowych nr 5 i 242 na odc. Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie” oraz „Budowa linii kolejowej na odc. Grudziądz – Gdańsk”, obejmującego przebiegi korytarzy kolejowych dla kolei dużych prędkości, wyrażam zdecydowany protest i negatywną opinię do analizowanego przebiegu nowych linii kolejowych przez teren Gminy Miejskiej Tczew – czytamy w opublikowanym oświadczeniu.
Prezydent Tczewa dodaje, że odnosząc się do konkretnego wariantu tj. nr 8 projektowanych linii kolejowych nr 5 i 242 na odcinku Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie oraz na odcinku Grudziądz – Gdańsk przedstawionego w ramach prac nad Rozszerzonym Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym należy zauważyć, że:
wariant nie tylko graniczy z wieloma nowymi osiedlami ale przede wszystkim koliduje – przecina wiele domów a w tym aktualnie budowane osiedle domów jednorodzinnych,
projektowane rozgałęzienie linii towarowej zablokuje możliwości rozwoju miasta pod planowane funkcje przemysłowe jak i budownictwo mieszkalne,
brak połączenia węzła przesiadkowego (zlokalizowanego w rejonie wsi Dąbrówka – gmina Tczew) z istniejącym Transportowym Węzłem Integracyjnym wraz z dworcem PKP w Tczewie,
dodatkowe magistrale kolejowe stanowić będą naturalne bariery rozwojowe i komunikacyjne w i tak już mocno podzielonym mieście, rozgraniczenie linii pasażerskiej i kolejowej spowoduje zwiększenie i tak już znacznej uciążliwości linii kolejowej,
rozważana lokalizacja linii kolejowych wiaduktów i dodatkowej infrastruktury drogowej znacznie uszczupla obszary inwestycyjne miasta, jak i negatywnie wpływa na aktualną wartość jak również atrakcyjność inwestycyjną terenów. Ponadto właściciele nieruchomości znajdują się w stanie swoistego zawieszenia, nie wiedząc czy dalej inwestować, czy zbyć nieruchomości itp.
– Z uwagi na powyższe informuje się, że negatywnie opiniuję przedstawiony wariant i zdecydowanie protestuję. Plan przedstawionych linii kolejowych niszczy charakter miasta, dotychczasowe starania, osiągnięcia i inwestycje, negatywnie wpłynie na życie i zdrowie mieszkańców, którym zburzy świeżo wybudowane domy i osiedla, a ponadto pozostaje w sprzeczności z realizowanymi i planowanymi inwestycjami zarówno, budowlanymi jak i drogowymi – pisze prezydent Tczewa. – Nasuwa się wiele dodatkowych pytań, np. dlaczego projektuje się takie nowe kosztowne i kolizyjne linie zamiast rozbudować już istniejące i nie powodujące tylu szkód?
Byliście świadkami zdarzenia w naszym regionie? Czekamy na Wasze sygnały i informacje. Można kontaktować się z nami za pośrednictwem strony facebookowej i mailowo: [email protected]. Dyżurujemy także pod numerem telefonu 729 715 670.