06.10.2025 12:10 0 Materiał Partnera Materiał partnera
Ursus C-330 to traktor, który wciąż pracuje w wielu polskich gospodarstwach — aktualnie zarejestrowanych jest w kraju blisko 300 tys. egzemplarzy, które z uwagi na wiek coraz częściej wymagają drobnych napraw i gruntownych remontów. Wszyscy znają najpopularniejsze symptomy uszkodzeń, ale nawet po kilkudziesięciu latach eksploatacji Ciapek potrafi zaskoczyć zupełnie nową usterką. Poniżej opisujemy 5 nietypowych awarii. Sprawdź, jak łatwo rozpoznać problem i dobrać właściwe części niezbędne do naprawy.
W przypadku zużytych tarcz ciernych lub sprężyn dociskowych moc silnika nie jest w pełni przekazywana na koła. Objawia się to zwłaszcza podczas pracy z cięższymi maszynami towarzyszącymi — na przykład przy orce głębokiej czy transporcie ładunku na wzniesienie. Charakterystycznym symptomem jest wzrost obrotów silnika przy jednoczesnym spadku prędkości jazdy lub brak wyraźnej reakcji na dodanie gazu. Dłuższa praca w takim stanie powoduje pogłębianie się zużycia, a w skrajnych przypadkach całkowitą utratę napędu. Regularna kontrola i wymiana zużytych elementów przy użyciu solidnych części do sprzęgła C-330 pozwoli zachować pełną sprawność układu napędowego i uniknąć przestojów w pracach polowych.
Czasem w starszych egzemplarzach C-330 można zauważyć ubytek cieczy chłodzącej, mimo że chłodnica nie ma widocznych nieszczelności. Przyczyną często jest uszkodzona uszczelka pod głowicą, przez którą płyn przedostaje się do komory spalania i odparowuje. Objawem może być biały dym z wydechu lub obecność pęcherzyków w zbiorniku wyrównawczym. Jeśli problem zostanie zignorowany, grozi to przegrzaniem silnika i poważnymi uszkodzeniami głowicy. Konieczna jest wymiana uszczelki i kontrola płaszczyzn przylegania.
Przednia oś w Ursusie C-330 jest kluczowym elementem zapewniającym prawidłowe prowadzenie ciągnika, zwłaszcza przy pracy w trudnym terenie. Jeżeli w trakcie jazdy, szczególnie po utwardzonej nawierzchni, pojawiają się metaliczne stuki lub niepokojące luzowanie, przyczyną mogą być zużyte sworznie, wybite tuleje lub uszkodzone łożyska w zwrotnicach. Zignorowanie tego objawu może prowadzić do zniszczenia układu kierowniczego, a także zwiększa ryzyko wypadku podczas transportu. Niewielkie luzy potrafią w krótkim czasie przekształcić się w poważne uszkodzenia, które unieruchomią maszynę. Zakup wysokiej jakości części do osi przedniej C-330 — takich jak tuleje, sworznie czy łożyska — pozwala na szybkie wyeliminowanie problemu i przywrócenie precyzji kierowania.
Jeśli obroty WOM stają się nierówne, a praca towarzyszącej maszyny jest przerywana, winne mogą być luzy w sworzniach napędowych lub zużyte sprzęgło WOM. Objawy nasilają się pod większym obciążeniem, powodując drgania i szarpanie, które przenoszą się na całą maszynę. Jeżeli problem nie zostanie usunięty, może dojść do uszkodzenia przegubów i całego układu napędowego. Wymiana wyeksploatowanych części na nowe pozwala na przywrócenie płynnej pracy i pełnej wydajności.
W Ursusie C-330 układ smarowania odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu żywotności silnika. Regularne kontrole poziomu i jakości oleju są tu absolutną podstawą, ale nie chronią przed wszystkimi usterkami. Nierównomierny dopływ oleju do łożysk wału korbowego może objawiać się niepokojącymi stukami lub przytłumioną, mniej dynamiczną pracą jednostki. Przyczyną bywa uszkodzona pompa oleju, zapchane kanały smarujące lub zanieczyszczony filtr. Jeżeli problem nie zostanie szybko rozwiązany, może spowodować przegrzewanie i w efekcie zatarcia silnika, co wiąże się z kosztownym remontem. W takiej sytuacji szybka diagnoza i wymiana filtrów, pompy oraz innych zużytych elementów pozwala uniknąć poważnych konsekwencji. Z pomocą przychodzi polski internetowy sklep z częściami rolniczymi Błaut-Rol oferujący duży wybór części oryginalnych oraz wysokiej jakości zamienników.