09.02.2024 08:00 1 TS
Ta inwestycja ma w przyszłości m.in. usprawnić przeładunek sprzętu wojskowego. Na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia powstanie terminal intermodalny.
— Projekt, skoncentrowany na budowie terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia, będzie kluczowy dla zwiększenia możliwości przeładunkowych towarów z transportu morskiego na kolejowy, w tym jako pierwsze w porcie miejsce załadunkowe bezpośrednio ze stałej, najazdowej rampy załadunkowej. Jest to ważny krok, szczególnie z myślą o rosnącym znaczeniu intermodalności w transporcie – mówi Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
Inwestycja został zakwalifikowany do podpisania umowy o dofinansowanie na wnioskowaną kwotę kosztów kwalifikowalnych 16 787 789 euro (ok. 75 mln zł) przy poziomie dofinansowania 50 proc. czyli 8 393 894 euro (ok 37,5 mln zł).
Jak zapowiadają przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia projekt będzie realizowany w zachodniej części Portu Gdynia, który jest główną bazą morską Polskiej Marynarki Wojennej, współpracującej w ramach koordynacji Sił Zbrojnych UE oraz NATO w Polsce uprawnioną do przeładunków sprzętu wojskowego.
— Obszar Centrum Logistycznego służy przeładunkom kontenerów, pojazdów i ładunków ponadgabarytowych i sprzętu wojskowego, a nowy terminal intermodalny umożliwi pełniejsze wykorzystanie istniejących placów manewrowo-składowych oraz zwiększy poziom inwestycji na tym obszarze - informują przedstawiciele Portu Gdynia.
W ramach inwestycji zostanie zbudowany terminal intermodalny składający się z 2 torów ładunkowych o długości około 750 m zakończonych stałą, najazdową rampą załadunkową, toru dojazdowego i toru komunikacyjnego. Projekt obejmuje betonowy plac manewrowo-odstawczy, wewnętrzne drogi manewrowe oraz układ kolejowo-drogowy z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja zapewni możliwości przeładunkowe pod zasięgiem suwnic kontenerowych – drogowych i torowych na 3 torach terminalu. Terminal zapewni zdolność do obsługi ładunków o masie 100 t i pojazdów o masie do 120 t, w tym czołgów podstawowych o maksymalnym obciążeniu osi 12,23 t/oś (transport drogowy) i minimalnym obciążeniu 22,5 t/oś (transport kolejowy) spełniając wymogi podwójnego zastosowania cywilno-wojskowego.
Nowy terminal intermodalny gotowy będzie w sierpniu 2026 roku.
Byliście świadkami zdarzenia w naszym regionie? Czekamy na Wasze sygnały i informacje. Można kontaktować się z naszą redakcją za pośrednictwem strony facebookowej, strony na X i mailowo: [email protected]. Dyżurujemy także pod numerem telefonu 729 715 670.