12.05.2023 08:51 0 Materiał Partnera Materiał partnera

Opony radialne a diagonalne. Jakie są różnice?

Materiał Partnera

Istnieją różne typy opon stosowanych we współczesnych pojazdach. Na rynku można znaleźć sporo typów ogumienia podzielonych ze względu na sezon, do którego są przeznaczone, a także usystematyzowane pod kątem rozmiarów czy też rzeźby bieżnika. Jeśli chodzi o budowę opon, to można je obecnie podzielić na radialne i diagonalne. Różnią się one od siebie pod względem swoich właściwości, a jest to spowodowane materiałami wykorzystywanymi pod warstwą gumową, czyli od szkieletu opony zwanego kordem. To właśnie od budowy kordu zależy czy mamy do czynienia z ogumieniem radialnym czy też diagonalnym.

Opony radialne i diagonalne oraz różnice pomiędzy nimi

Ogumienie radialne i diagonalne różni się od siebie pod względem konstrukcji. Główna różnica polega na sposobie ułożenia kordu stanowiącego szkielet opony. Składają się na niego cienkie kawałki tkaniny, które są rozłożone pomiędzy przeciwległymi drutami ogumienia. Struktura samego kordu ma istotny wpływ na parametry jezdne osiągane przez opony, chociaż jego praca nie jest widoczna na pierwszy rzut oka. Można powiedzieć, że ogumienie diagonalne było stosowane dawniej, ale z czasem musiało ustąpić oponom radialnym, które posiadają po prostu bardziej nowoczesną budowę zoptymalizowaną pod kątem osiągów, komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Warto bliżej przyjrzeć się takiej budowie, aby lepiej zrozumieć różnicę pomiędzy tymi dwoma typami opon.

Budowa opon diagonalnych

Opony diagonalne posiadają osnowę, w której włókna kordu krzyżują się ze sobą pod kątem 20-40 stopni. Dlatego opony takie są czasem określane mianem krzyżowych. Aby krzyżowanie było możliwe, wykorzystywano przynajmniej dwie warstwy kordu. Osnowa stworzona tą metodą jest sztywniejsza w porównaniu z radialną. To dlatego w oponach diagonalnych nie wykorzystuje się opasania. Opony diagonalne, krzyżowe lub warstwowe posiadają symbol "-" w oznaczeniu opony za informacją o średnicy. Opony diagonalne świetnie się sprawdzają jako opony na sezon zimowy.

Opony radialne i ich konstrukcja

Jeśli chodzi o konstrukcję opon radialnych, to w tym przypadku nici kordu zostały ułożone prostopadle do kierunku jazdy. W przeciwieństwie do konstrukcji radialnej włókna takie nie przeplatają się, tylko umieszcza się je gęsto obok siebie. Ich końce zawija się wokół drutówek, które znajdują się w stopkach ogumienia przylegających do obręczy. Nad kordem umieszczone jest dodatkowe opasanie wzmacniające wykonane z elementów stalowych. Czasem wykorzystuje się też opasanie z materiałów tekstylnych. Kolejną warstwę stanowi już guma i bieżnik. Pod kordem z kolei znajduje się warstwa butylowa, która zastępuje dętkę. Opony radialne, czy też promieniowe, posiadają w swoich oznaczeniach literę R przy średnicy felgi.

Najważniejsze cechy opon diagonalnych i radialnych

Ogumienie radialne charakteryzuje się mniejszą sztywnością i oferuje bardzo dobre parametry jezdne w przypadku podróżowania z dużą prędkością. Taka konstrukcja pozwala bowiem na sprawniejsze odprowadzanie ciepła generowanego poprzez tarcie powodowane przez szybką jazdę. Opony takie dobrze radzą sobie podczas pokonywania zakrętów, zapewniają większą powierzchnię kontaktu z podłożem, a sam ich bieżnik jest bardzo wytrzymały. W porównaniu z konstrukcjami radialnymi oferują jedynie gorsze tłumienie nierówności i większy hałas.

Pomimo wyraźnej przewagi ogumienia radialnego, konstrukcje diagonalne są nadal wykorzystywane, szczególnie w ciężkich pojazdach rolniczych, przemysłowych oraz autach terenowych. Oferują one bowiem większą sztywność, a także stabilność i skuteczne tłumienie nierówności, czyli cechy szczególnie istotne podczas użytkowania w trudnych warunkach.


Czytaj również:

Komentarze

W trakcie ciszy wyborczej dodawanie i przeglądanie komentarzy jest zablokowane.