18.01.2023 21:57 0 MW/KPP w Tczewie
Kolejne oszustwa i wyłudzenia w powiecie tczewskim. Tym razem oszukano zostali mieszkańcy pow. Tczewskiego. Pewna 84-latka zawierzyła kobiecie podającej się za jej wnuczkę i przekazała jej 75 tys. zł. A to niejedyne przestępstwo tego typu na terenie powiatu tczewskiego Policjanci proszą o ostrożność.
Oszuści kolejny raz udowodnili, że pomimo apeli policji o zachowanie czujności i nie przekazywanie pieniędzy osobom podejrzanym.
Tak jak w przypadku tek 84-latki, do której zadzwoniła kobieta podająca się za jej wnuczkę. Przestępczyni wmówiła seniorce, że miała wypadek I pilnie potrzebuje pieniędzy na kaucje. Ta uwierzyła oszustce I przekazała jej 75 tys.zł.
— Ofiarą oszustwa stała się również 50-latka, która podczas sprzedaży ubrań otrzymała wiadomości na telefon z linkiem od osoby zainteresowanej zakupem- powiedziała st.post. Katarzyna Ożóg, z KPP w Tczewie. — Kobieta weszła w link, a następnie podała potencjalnemu kupcowi kod blik. Oszust wypłacił z jej konta w bankomacie w Warszawie 2 tysiące złotych.
Niebezpieczny link w skrzynce pocztowej
Inna kobieta straciła 3 tys.zł. Pewna 49-latka weszła w link nadesłany na skrzynkę poczty elektronicznej i udostępniła w formularzu swoje dane dotyczące konta bankowego. Oszust wykorzystując dostęp do konta, dokonał nieautoryzowanej transakcji na swoją korzyść.
Kryptowaluty i nieuczciwy pośrednik
50-latek dał się oszukać fałszywemu pracownikowi pośredniczącego w inwestycjach w kryptowaluty. Poszkodowany mężczyzna wykonał kilka przelewów na kwotę ponad 20 tys. zł.
Przypominamy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, które uchronią przed staniem się ofiarą takiego oszustwa.
— Bądź ostrożny w kontakcie z nieznajomym.
— Nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom, których nie znasz.
— Nie ufaj osobom, które telefonicznie podają się za krewnych lub ich przyjaciół.
— Zawsze potwierdzaj „prośbę o pomoc”, kontaktując się osobiście: wykonaj telefon lub skontaktuj się bezpośrednio.
— Gdy ktoś dzwoni w takiej sprawie i pojawia się jakiekolwiek podejrzenie, że to może być oszustwo, koniecznie powiadom Policję (nr 112)!
— Sprawdzaj wiarygodność podmiotu. Zweryfikuj opinie o instytucji w Internecie, np. w połączeniu z terminami „oszustwo” lub „scam”.
— Nie poprzestawaj po znalezieniu jednej strony z opiniami.
— Nie udostępniaj nikomu danych do logowania w bankowości elektronicznej i mobilnej.
— Nie udostępniaj nikomu danych poufnych dotyczących Twoich kart płatniczych.
— Nie przesyłaj nikomu skanów swojego dowodu osobistego.
— Nie podawaj nikomu kodu BLIK.
— Nie instaluj dodatkowego oprogramowania, na urządzeniach, z których następuje logowanie do bankowości internetowej.
— Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy wymaga tego osoba podająca się za analityka giełdowego, konsultanta czy innego doradcę inwestycyjnego.
— Jeśli ktoś zażąda zweryfikowania Twoich danych lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania, rozłącz się i zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
— Nie udostępniaj nikomu swoich danych do logowania w bankowości elektronicznej i zachowuj dużą ostrożność przy realizowaniu transakcji przez Internet.
— Przede wszystkim nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz.
— W przypadku otrzymania przelewu od nieznajomego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj środków dalej, nawet jeśli „Twój doradca” o to prosi – nieświadomie możesz brać udział w przestępstwie.
Nie daj się oszukać. Bądź sprytniejszy i zapisz porady Policji.