18.01.2023 21:57 0 MW/KPP w Tczewie

84-latka okradziona metodą 'na wnuczka'. Straciła 75 tys. zł

Kolejne oszustwa i wyłudzenia w powiecie tczewskim. Tym razem oszukano zostali mieszkańcy pow. Tczewskiego. Pewna 84-latka zawierzyła kobiecie podającej się za jej wnuczkę i przekazała jej 75 tys. zł. A to niejedyne przestępstwo tego typu na terenie powiatu tczewskiego Policjanci proszą o ostrożność.

Oszuści kolejny raz udowodnili, że pomimo apeli policji o zachowanie czujności i nie przekazywanie pieniędzy osobom podejrzanym.

Tak jak w przypadku tek 84-latki, do której zadzwoniła kobieta podająca się za jej wnuczkę. Przestępczyni wmówiła seniorce, że miała wypadek I pilnie potrzebuje pieniędzy na kaucje. Ta uwierzyła oszustce I przekazała jej 75 tys.zł.

Ofiarą oszustwa stała się również 50-latka, która podczas sprzedaży ubrań otrzymała wiadomości na telefon z linkiem od osoby zainteresowanej zakupem- powiedziała st.post. Katarzyna Ożóg, z KPP w Tczewie. — Kobieta weszła w link, a następnie podała potencjalnemu kupcowi kod blik. Oszust wypłacił z jej konta w bankomacie w Warszawie 2 tysiące złotych.

Niebezpieczny link w skrzynce pocztowej

Inna kobieta straciła 3 tys.zł. Pewna 49-latka weszła w link nadesłany na skrzynkę poczty elektronicznej i udostępniła w formularzu swoje dane dotyczące konta bankowego. Oszust wykorzystując dostęp do konta, dokonał nieautoryzowanej transakcji na swoją korzyść.

Kryptowaluty i nieuczciwy pośrednik

50-latek dał się oszukać fałszywemu pracownikowi pośredniczącego w inwestycjach w kryptowaluty. Poszkodowany mężczyzna wykonał kilka przelewów na kwotę ponad 20 tys. zł.

Policyjna ściąga, jak nie dać się oszukać

Przypominamy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, które uchronią przed staniem się ofiarą takiego oszustwa.

— Bądź ostrożny w kontakcie z nieznajomym.

— Nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom, których nie znasz.

— Nie ufaj osobom, które telefonicznie podają się za krewnych lub ich przyjaciół.

— Zawsze potwierdzaj „prośbę o pomoc”, kontaktując się osobiście: wykonaj telefon lub skontaktuj się bezpośrednio.

— Gdy ktoś dzwoni w takiej sprawie i pojawia się jakiekolwiek podejrzenie, że to może być oszustwo, koniecznie powiadom Policję (nr 112)!

— Sprawdzaj wiarygodność podmiotu. Zweryfikuj opinie o instytucji w Internecie, np. w połączeniu z terminami „oszustwo” lub „scam”.

— Nie poprzestawaj po znalezieniu jednej strony z opiniami.

— Nie udostępniaj nikomu danych do logowania w bankowości elektronicznej i mobilnej.

— Nie udostępniaj nikomu danych poufnych dotyczących Twoich kart płatniczych.

— Nie przesyłaj nikomu skanów swojego dowodu osobistego.

— Nie podawaj nikomu kodu BLIK.

— Nie instaluj dodatkowego oprogramowania, na urządzeniach, z których następuje logowanie do bankowości internetowej.

— Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy wymaga tego osoba podająca się za analityka giełdowego, konsultanta czy innego doradcę inwestycyjnego.

— Jeśli ktoś zażąda zweryfikowania Twoich danych lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania, rozłącz się i zadzwoń do biura obsługi klienta banku.

— Nie udostępniaj nikomu swoich danych do logowania w bankowości elektronicznej i zachowuj dużą ostrożność przy realizowaniu transakcji przez Internet.

— Przede wszystkim nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz.

— W przypadku otrzymania przelewu od nieznajomego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj środków dalej, nawet jeśli „Twój doradca” o to prosi – nieświadomie możesz brać udział w przestępstwie.

Nie daj się oszukać. Bądź sprytniejszy i zapisz porady Policji.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...