18.09.2022 12:00 0 MW
Historyczna chwila, historyczny moment rozegrał się na naszych oczach. 17 września w rocznicę napaści przez Rosję na Polskę nasz otwarto kanał na Mierzeję Wiślaną. Pierwszy statek przepłynął i tym sposobem Polska uniezależniła się od Rosji w sprawie dostępy drogą morską do Zalewu Wiślanego. Wieś Nowy Świat otworzył nowe możliwości dla tego regionu. Zobaczcie zdjęcia.
Pierwszym orędownikiem i pomysłodawcom Przekopu przez Mierzeje Wiślanej był już Król Stefan Batory w 1577 roku. Do tego pomysłu wracano wielokrotnie m.in w 1772 roku, Król Prus Fryderyk II Wielki i w 1945 roku Eugeniusz Kwiatkowski.
Po 445 latach Kanał na Mierzeję Wiślaną został otwarty. Tym sposobem Polska uniezależniła się od Rosji w sprawie wpływania jednostek przez Cieśninę Pilawską na wody terytorialne Polski.
Na uroczystaciach nie zabrakło głowy państwa, premiera oraz prezesa Prawa i Sprawiedliwości Jarosława Kaczyńskiego. To właśnie w 2006 roku pomysł (śp. Lecha Kaczyńskiego) na przekop w tym miejscu wrócił i został zrealizowany przez jego brata.
Pierwszym statkiem, który po otwarciu śluzy przepłynął był Zodiak II. To jemu i kapitanowi tej jednostki przypadł zaszczyt wypłynięcia z Zalewu Wiślanego do Zatoki Gdańskiej.
Budowa przekopu nadal budzi kontrowersje, jednak już osoby, które biały udział w otwarciu jak i mieszkańcy mówią, że Nowy Świat( wieś w którym jest przekop) jest oknem na nową epokę.
Ciekawostki i dane techniczne
Kanał łączy Zatokę Gdańską z Elblągiem, a dokładnie z portem w Elblągu.
Ma długość 1536 metrów i głębokość 5 metrów. Maksymalne zanurzenie to 4,5 metra. Ładowność to 5 tys. ton.
Przez śluzę przepłyną jednostki o szerokości 20 metrów i 100 metrów długości lub 180 m-zestaw barek.
Najwieksza szerokość kanału na jego początku i końcu ma 120 metrów, zaś śluza ma 269 m.
Powstała też jedna sztuczna wyspa - Wyspa Estyjska. Nazwa ta pochodzi od staropruskiej nazwy Zalewu Wiślanego.
Most południowy nosi imię śp. Jerzego Wilka, prezydenta Elbląga i wielkiego orędownika budowy przekopu.
W najbliższym roku będą trwały pracę pogłębiające kanał, by mogły wpłynąć jednostki o większym zanurzeniu.
Sam budowa kanału trwała ok. 1,5 roku. Od 2018 roku trwały pracę przygotowawcze w tym wycinka lasu, umocnienie falochronów itd.
Więcej informacji znajdziecie na stronie wikipedii
Zobaczcie zdjęcia