04.09.2020 14:30 3 Kwt/gdansk.pl

Nextbike Polska znowu w 'grze' o Mevo

Fot. TTM/archiwum

Nextbike Polska S.A. powrócił do dialogu konkurencyjnego dotyczącego roweru Mevo. Taką decyzję podjęła Krajowa Izba Odwoławcza. Ostateczne warunki zamówienia publicznego poznamy zatem dopiero prawdopodobnie późną jesienią. Przypomnijmy, że spółka została wykluczona z rozmów w czerwcu tego roku w związku z nienależytym wykonaniem projektu Mevo 1.0.

W maju został ogłoszony dialog konkurencyjny dot. nowego Mevo. Wśród uczestników, którzy zgłosili się do udziału była także spółka Nextbike Polska.

W czerwcu tego roku komisja przetargowa złożona z przedstawicieli OMGGS, oficerów rowerowych z Gdyni, Gdańska, Sopotu i Tczewa, specjalistów ds. zamówień publicznych i prawników zdecydowała o wykluczeniu Nextbike Polska z postępowania przetargowego dot. Mevo 2.0. Powodem było nienależyte wykonanie projektu Mevo 1.0, którego spółka była 90-procentowym podwykonawcą – informuje gdański urząd.

Spółka Nextbike Polska odwołała się do Krajowej Izby Odwoławczej, która zdecydowała o unieważnieniu wykluczenia. Operator zostaje zatem włączony do rozmów w dialogu konkurencyjnym na takich samych zasadach jak pozostali uczestnicy. Decyzja Krajowej Izby Odwoławczej spowodowała także wydłużenie procedury o kilka tygodni. Do programu Mevo chcą dołączyć także kolejne gminy.

W tej chwili najbardziej realnym scenariuszem uruchomienia nowego Mevo jest jesień przyszłego roku. Obecnie pracujemy nad uruchomieniem systemu nie tylko w 14 gminach. Kolejne, jak Wejherowo, Kosakowo, Kolbudy i gmina wiejska Pruszcz Gdański zgłaszają chęć dołączenia do projektu – mówi Michał Glaser, prezes Zarządu Obszaru Metropolitarnego Gdańsk Gdynia Sopot.

Do tej pory w postępowaniu brały udział dwie firmy, czyli konsorcjum BikeU i Freebike oraz firma Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo. Wkrótce odbędzie się też kolejna tura rozmów z mieszkańcami dot. Mevo 2.0.

W polskim prawie zamówień publicznych jest luka, która nie pozwala wykluczyć wykonawcy, którego spółka-córka nie poradziła sobie z projektem. Decyzja KIO jest dla nas rozczarowująca - oznacza, że wykonawca, który de facto nie podołał wykonaniu Mevo, ma teraz dołączyć do dialogu - podkreśla Jacek Karnowski, prezydent Sopotu i wiceprezes Rady Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS).

Przypomnijmy, że System roweru metropolitalnego Mevo obejmuje obecnie 14 gmin OMGGS, czyli Gdańsk, Gdynię, Sopot, Żukowo, Redę, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumię, Somonino, Stężycę, Kartuzy, Puck i Władysławowo. Mevo było najbardziej popularnym systemem roweru publicznego w kraju. Przez około 7 miesięcy działania systemu ponad 160 tys. zarejestrowanych użytkowników, wypożyczyło 1224 w pełni elektryczne rowery ponad 2 miliony razy. Nowy system ma składać się z co najmniej czterech tysięcy rowerów, z czego min. 25% mają stanowić jednoślady elektryczne, które są już posiada OMGGS. Większy nacisk ma być położony na relokację pojazdów i rozproszenie punktów serwisowych oraz punktów ładowania baterii.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...