17.07.2020 15:40 1 raz/mat.pras./Jędrzej Szerle

‘Sailing Poland’ celuje w bałtyckie rekordy!

Fot. Tadeusz Lademann

Polscy żeglarze chcą ustanowić dwa nowe rekordy. Szykują się do jak najszybszego pokonania morza w drodze na Bornholm i Gotlandię.

Żeglarski team jachtu Volvo Ocean 65 „Sailing Poland” zamierza ustanowić rekordy trasy Gdynia – Bornholm – Gdynia oraz Gdynia – Gotlandia – Gdynia. Start do pierwszego wyścigu nastąpi już w sobotę (18 lipca).

Założony w 2019 roku żeglarski team pływający na jachcie „Sailing Poland” startuje w imprezach na całym świecie. Tylko w tym roku ścigał się na Karaibach w St. Maarten Heineken Regatta oraz RORC Carribean 600, a w planach ma występ w wokółziemskich regatach The Ocean Race. Obecnie żeglarze trenują w Polsce i przygotowują się do ustanowienia rekordu najszybszego przepłynięcia trasy Gdynia – Bornholm – Gdynia i Gdynia – Gotlandia – Gdynia.

W basenie Morza Bałtyckiego jest bardzo mało rekordów, które można by pobić – tłumaczy Maciej Marczewski, skipper „Sailing Poland” – Dlatego postanowiliśmy ustanowić nowe i rzucić wyzwanie innym żeglarzom. A ponieważ bazą przygotowań i portem macierzystym „Sailing Poland” jest Gdynia, to właśnie ona będzie startem i metą rejsu do Bornholmu oraz Gotlandii.

Maciej Marczewski, Fot. Tadeusz Lademann

Chęć ustanowienie rekordu Sailing Poland Race Team zgłosiła do Komisji Żeglarstwa Morskiego Polskiego Związku Żeglarskiego, która powołała Komitet Rekordu Tras i stworzyła Regulamin Żeglarskich Rekordów Tras Bałtyckich.

Uważam, że to świetny pomysł, pozytywnie wpłynie na popularyzację żeglarstwa – mówi Bogusław Witkowski, wiceprezes PZŻ ds. morskich i przewodniczący Komisji Żeglarstwa Morskiego. – Mam nadzieję, że „Sailing Poland” uda się ustanowić rekordy, a inni żeglarze będą próbowali je pobić.

Trasa Gdynia – Bornholm – Gdynia liczy około 320 Mm, a Gdynia – Gotlandia – Gdynia ponad 400 Mm. „Sailing Poland” w idealnych warunkach może przepłynąć w ciągu doby 649 Mm. Oba bałtyckie dystanse może więc pokonać w kilkanaście godzin.

Dużo zależy od warunków atmosferycznych – wyjaśnia Maciej Marczewski. – Może się okazać, że wiatr bardzo osłabnie lub będziemy musieli halsować. Ale chciałbym trasę na Bornholm i z powrotem zrobić w około 20 godzin.

Żeglarze wystartują z Gdyni najprawdopodobniej w sobotę o godzinie 14:00, choć może to ulec zmianie ze względu na warunki pogodowe. Ich rejs będzie można obserwować na trackingu na tej stronie.

Nad przebiegiem ustanawiania rekordu czuwał będzie Sebastian Wójcikowski, który jest sędzią i członkiem Komitetu Rekordu Tras.

Do tej pory jedyny polski morski rekord, który można było pobić, był na trasie Gdynia – Świnoujście lub Świnoujście – Gdynia. Od 25 października 2009 roku należy on do Romana Paszke, który przepłynął ją w ciągu 8 godzin i 55 minut na „Gemini 3”. „Sailing Poland” zamierza zmierzyć się z tym rekordem jesienią.

Jacht Volvo Ocean 65 „Sailing Poland” jest w polskich rękach od początku 2019 roku. To nowoczesna maszyna regatowa, jedna z ośmiu tego typu na świecie, która pod nazwą „Mapfre” ukończyła regaty The Volvo Ocean Race w edycji 2014/15 i 2017/18. Obecnie jest to jedyna polska łódka zarejestrowana do kolejnej edycji tej imprezy. „Sailing Poland” ma długość 22 metrów, szerokość 5,6 metra i maszt o wysokości 30,3 metra. Sailing Poland Race Team żegluje w formule PRO-AM, czyli część załogi stanowią profesjonalni żeglarze, a reszta to amatorzy.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...