01.03.2020 16:00 0 NW/Rynek Infrastruktury

Gdańsk na 15. miejscu wśród europejskich portów kontenerowych

Źródło: Port Gdański

Port Gdański znalazł się na 15. Pozycji wśród europejskich portów morskich przewożących kontenery. Ranking przygotował Theo Notteboom profesor ekonomii portów i gospodarki morskiej oraz zarządzania na Szanghajskim Uniwersytecie Morskim.

W ubiegłym roku polskie porty były pierwsze pod względem przeładunków kontenerów na Bałtyku – przewiozły ponad trzy miliony TEU – o 7 proc. więcej niż w 2018 roku. W sumie w porcie przeładowano 52,2 mln ton, co przyniosło zysk na poziomie 60,2 mln zł netto przy przychodach ogółem sięgających 257 mln zł. Przypominamy, że największy udział portu w Gdańsku mają paliwa płynne, drobnica i węgiel.

Jak podaje Rynek Infrastruktury, Port Gdański pierwszy raz znalazł się w rankingu, zamykając go na 15 pozycji. Niespodziewały się tego nawet władze portu, które ogłaszając poprzednio wynik za 2019 roku mówiły o aspiracjach portu gdańskiego do tego, aby wejść do pierwszej dwudziestki portów europejskich.

Źródło: Port Gdański

Grafika ilustrująca wyniki zawiera również dane dotyczące wzrostu liczby przeładowanych kontenerów w porównaniu z rokiem 2018 i rokiem przedkryzysowym 2007. W momencie opracowywania wykresu dane dla brytyjskiego portu Felixstowe nie były jeszcze dostępne, natomiast roczne wolumeny dla Genui i Bremerhaven są ekstrapolowane w oparciu o wzrost za pierwsze dziesięć miesięcy 2019 roku – informuje Rynek Infrastruktury.

Zwycięzcą rankingu został port holenderski w Rotterdamie (14,8 mln TEU). Na drugim port belgijski w Antwerpi (11,86 mln TEU), a na trzecim niemiecki port w Hamburgu (9,25 mln TEU).

Port Gdański odnotował największy wzrost obrotu kontenerami w ciągu 12 lat (od 2007, czyli ostatniego roku kiedy odnotowano globalny kryzys gospodarczy). Jednak nie wszystkie porty mogą szczycić się wzrostem rok do roku. Na przykład Bremerhaven z siódmego miejsca (-10,6 proc.), Barcelona (-2,9 proc.) Le Havre (-3,4 proc.) oraz Marsaxlokk (-17,8 proc.), podaje Rynek Infrastruktury. W rankingu pierwszej „15” nie znalazło się miejsce dla Southampton w Wielkiej Brytanii, które wchodziło do niej jeszcze poprzednim razem.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...