13.02.2020 15:00 0 rp/Portgdansk.pl
Ponad 52 mln ton – taka była wartość przeładunków w 2019 roku, w Porcie Gdańsk, co daje wzrost o 6,4 proc. względem 2018 roku. O wynikach firmy za ubiegły rok poinformowano we wtorek (11 lutego) na konferencji prasowej.
Port Gdańsk odnotował zwyżkę w prawie wszystkich grupach ładunkowych. Najlepszą dynamikę (prawie o 13 proc. więcej) – analogicznie do 2018 roku – uzyskały paliwa, z rekordowym wynikiem prawie 17,5 mln ton. Na większą ilość dostaw paliw drogą morską wpłynęło czasowe wstrzymanie dostaw ropy rurociągiem "Przyjaźń". Do portu w Gdańsku zawinęły 33 statki z paliwami płynnymi więcej niż w 2018 r. O 38 proc. wzrósł też przeładunek gazu.
Kolejnym osiągnięciem jest wzrost o 12 proc. ładunków z grupy Ro-Ro. Było to spowodowane uruchomieniem drugiej jednostki, promu "Nova Star", co zwiększyło liczbę zawinięć promów o 52 proc. i ułatwiło codzienny serwis połączeń do Szwecji.
– Największy udział w przeładunkach portu w Gdańsku mają paliwa płynne, drobnica oraz węgiel. To powoduje, że Port Gdańsk posiada cały czas trzy stabilne nogi, dzięki którym jesteśmy też portem bardzo uniwersalnym i nie wpływają na nas tak bardzo zawirowania na poszczególnych grupach ładunkowych, jak chociażby w ostatnim okresie miało to miejsce w zbożach, gdzie rynek zbóż praktycznie się zawalił - ocenił Łukasz Greinke, prezes portu.
Źródło: Portgdansk.pl
W przeładunku w 2019 r. zdecydowanie dominowała drobnica (44 proc. udziału w całkowitym wolumenie), drugą grupą były paliwa płynne (34 proc. udziału w całkowitych przeładunkach), a na trzecim miejscu był węgiel.
Spadek w 2019 r. Port Gdańsk odnotował m.in. w przeładunku drewna (o 40,4 proc). Do tak znaczących różnic na przestrzeni lat 2018–2019 przyczyniła się między innymi klęska żywiołowa w 2017 r. Łączna masa drewna po huraganie stulecia wyniosła 8,6 mln metrów sześciennych. Ponadto drewno obecnie przeładowywane jest głównie w kontenerach i zaliczane do drobnicowego ładunku skonteneryzowanego.
Źródło: Portgdansk.pl
Na spotkaniu podkreślono, że ubiegłoroczny wynik przeładunków sprawia, że Port Gdańsk "aspiruje, żeby wejść do pierwszej dwudziestki portów europejskich". W najbliższych trzech latach Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ma zamiar wydać na inwestycje blisko 1,3 mld zł. W 2019 r. przeznaczył na nie blisko 390 mln zł, z czego 51 mln zł pochodziło z budżetu Unii Europejskiej.