16.01.2020 08:40 4 mike/mat. pras.

Kolejarze pobili rekord prędkości na trasie Gdańsk–Warszawa

Źródło: PKP Intercity. Pociąg do podróży/Facebook

Są wymierne efekty modernizacji szlaku kolejowego E65 z Gdańska do Warszawy. Kolejarzom udało się rozpędzić testowy skład Pendolino na wspomnianej trasie do prędkości 200 km/h. Zgodnie z zapowiedziami przedstawicieli PKP PLK, ma być ona rozwijana na regularnych połączeniach już podczas tegorocznych wakacji. To będzie oznaczać skrócenie czasu podróży i zwiększenie przepustowości linii ze stolicy nad morze.

Przed wprowadzeniem zimowej korekty rozkładu jazdy pociągów PKP Intercity, jesienią 2019 roku, można było mieć nadzieję, że Pendolino na odcinku z Gdańska do Warszawy przyspieszy do 200 km/h, a sama podróż wydatnie się skróci. Tak się jednak nie stało. Przedstawiciele kolejarzy zapowiedzieli jednak prowadzenie testów na przełomie grudnia 2019 roku i stycznia 2020 roku. Te, jak się okazało, zostały przeprowadzone w miniony weekend (11/12 stycznia). I wypadły pomyślnie.

Specjalny przejazd pociągu Pendolino w nocy z soboty na niedzielę 12 stycznia na trasie Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny – Warszawa Wschodnia potwierdził, że jazda z prędkością 200 km/h jest możliwa, bezpieczna i komfortowa. Oznacza to, że podróż nad polskie morze na trasie Warszawa–Gdynia w połowie roku będzie mogła się skrócić. Zwiększy się także przepustowość linii – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy spółki PKP PLK.

W specjalnym przejeździe uczestniczył przedstawiciel rządu – Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Choć okiem laika niewiele się zmieniło, kolejarze przekonują, że podwyższenie prędkości do 200 km/h to ogromna rewolucja technologiczna. Priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa podróżnych.

Urządzenia w torach przesyłają sygnały o zmianach na trasie do wyposażonej w komputer pokładowy lokomotywy. Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafiają wprost na pulpit maszynisty. Kierujący pociągami mają wszystkie szczegóły niezbędne do bezpiecznego prowadzenia składu – wyjaśnia działanie systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 Mirosław Siemieniec.

Prędkość maksymalna składów Pendolino wynosi 250 km/h. W Polsce, w trakcie testów na Centralnej Magistrali Kolejowej, skład udało się rozpędzić do niemal 300 km/h. Nie należy jednak przypuszczać, że będzie to prędkość możliwa do osiągnięcia na magistrali E65. Powodem jest zarówno profil trasy, zwłaszcza długie łuki w pobliżu Malborka, jak i fakt, że polskie pociągi nie są wyposażone w pudła wychylne.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...