18.12.2019 14:00 0 rp/TTM
Zakup prezentów świątecznych może stanowić problem, jeśli nie trafimy w gust obdarowanego. Reklamacje towarów nie zawsze są uwzględniane, o czym powinniśmy pamiętać podczas gorączki zakupowej w okresie przedświątecznym.
Symboliczne odwiązanie czerwonej wstążki, szelest kolorowego papieru do pakowania prezentów, uchylenie wieka pudełka z upominkiem i… wielkie rozczarowanie. To najgorszy, ale, niestety, i częsty scenariusz podczas odpakowywania świątecznych podarunków. Co w momencie, gdy niespodzianka się nie uda, a pod choinką wyląduje upominek, który trzeba będzie wymienić lub, co gorsza, oddać? Klienci muszą mieć świadomość, że reklamacje prezentów mogą stanowić problem.
– Pośpiech, zwłaszcza przy dokonywaniu zakupów przedświątecznych, jest złym doradcą – mówi Tadeusz Rusiecki, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Wejherowie. – Warto pamiętać, że jeżeli dokonujemy zakupów w sklepie stacjonarnym, to nie ma prawnego przepisu nakazującego zwrot zakupionego towaru.
Fot. Damian Klechowicz/TTM
Fot. Damian Klechowicz/TTM
Dobra wola sprzedawcy jest tu kluczowa, a ewentualna reklamacja może odbyć się jedynie na warunkach pracownika danego sklepu. Może on wymagać posiadania paragonu, oryginalnych metek, a także oryginalnego opakowania, choć nie w każdym przypadku.
– Staramy się nie robić klientom problemów, zwłaszcza w tym gorącym, grudniowym czasie – zaznacza Waldemar Hinca ze sklepu z narzędziami w Wejherowie. – Uświadamiamy jednak przy zakupie, że ten powinien być przemyślany i jeżeli jest potrzeba zwrotu czy wymiany, to pomożemy, choć nie musimy.
– Przeważnie sprzedawcy nie uznają reklamacji, jeżeli taka sytuacja ma miejsce, to rzadko – mówił Kazimierz, mieszkaniec Wejherowa. – Czasem w grę wchodzi jedynie wymiana towaru.
Fot. Damian Klechowicz/TTM
Fot. Damian Klechowicz/TTM
Zupełnie inaczej sprawa wygląda podczas zakupów przez internet.
– Prawo daje konsumentowi czas na reklamację – podkreśla Powiatowy Rzecznik Konsumentów. – Jest to 14 dni, licząc od dnia następnego po otrzymaniu danego produktu.
W tym przypadku nie musimy się tłumaczyć, podawać powodów, dla których chcemy towar zwrócić. Podczas zakupów internetowych trzeba jednak uważać na nieuczciwych sprzedawców, których w czasie świąt nie brakuje.
– Bądźmy czujni, sprawdźmy sprzedawcę, przeczytajmy regulamin sklepu. Jeżeli mamy jakieś podejrzenia, warto zapłacić za towar przy odbiorze – dodaje Tadeusz Rusiecki.
Fot. Monika Wejer/TTM
Fot. Monika Wejer/TTM
Podczas odbioru przesyłki koniecznie warto też sprawdzić stan paczki, po jej rozpakowaniu w obecności kuriera, żeby mieć pewność, że produkt, który zamawialiśmy zgadza się z jego opisem lub nie jest uszkodzony. Taki nie powinien trafić pod choinkę, lub, co gorsza, w ręce obdarowanego.