07.11.2019 08:53 17 mike/MSWiA
Od czwartku (7 listopada) zaczynają obowiązywać nowe regulacje w zakresie kontroli drogowych. Obowiązujące już rozporządzenie zawiera nowe obowiązki oraz uprawnienia kierowców i przedstawicieli służb. Wydanie rozporządzenia było niezbędne, ze względu na konieczność dostosowania ustawy Prawo o ruchu drogowym i ustawy o transporcie drogowym do ustawodawstwa unijnego. „Zależy nam na podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa na drogach” – zaznacza Mariusz Kamiński, minister spraw wewnętrznych i administracji.
Od teraz mundurowi mają narzędzia prawne, dzięki którym mogą skutecznie zdyscyplinować kierujących w trakcie kontroli drogowej.
Zmiany obejmują nie tylko kierujących, ale również funkcjonariuszy. Mundurowi – policjanci, inspektorzy ITD, żandarmi, pogranicznicy czy celnicy – będą mogli prowadzić kontrole także w miejscach, gdzie obowiązuje zakaz zatrzymywania się, o ile nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego. To jednak nie wszystko.
– Funkcjonariusz będzie mógł sprawdzić przebieg zarówno zatrzymanego do kontroli pojazdu, jak i pojazdu przewożonego np. na lawecie. Aktualny przebieg wpisze do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Będzie także możliwość, w przypadku zastrzeżeń po wstępnej kontroli technicznej pojazdu użytkowego – np. ciężarowego lub autobusu – skierowania go na bardziej szczegółowe badania. Pomoże to wyeliminować z dróg niesprawne samochody – informuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Kiedy kierowca będzie mógł wejść do radiowozu? Między innymi wówczas, gdy będzie chciał uiścić na miejscu opłatę za wykroczenie. Z kolei w przypadku tzw. szybkich testów trzeźwości policjant nie ma już obowiązku legitymowania się każdemu kierowcy. Zmiany dotyczą też kontroli przewożonych towarów.
– Zawarte w rozporządzeniu nowe regulacje dotyczą ponadto zrywania plomb w celu kontroli przewożonych odpadów. W razie wątpliwości, co do przewożonego ładunku, wolno będzie kontrolującemu zerwać plombę zabezpieczającą. Przepisy określają także warunki wykonywania kontroli transportu odpadów przez inspektorów Inspekcji Ochrony Środowiska oraz procedury dotyczące kontroli pojazdów służb specjalnych – podaje MSWiA.
Warto również pamiętać, że pojazd może zatrzymać do kontroli policjant, inspektor ITD, pogranicznik, żandarm, celnik, leśnik, strażnik miejski i gminny, ale również cywilna osoba. Chodzi o przedstawicieli zarządcy dróg. Kontrola w takim przypadku musi jednak przebiegać pod nadzorem policjanta lub inspektora. Nowością są uprawnienia w tym zakresie inspektorów Inspekcji Ochrony Środowiska.