16.09.2019 08:40 6 mike/Rynek-kolejowy.pl
O około pół godziny ma się skrócić od połowy grudnia br. podróż składami Pendolino z Gdańska do Warszawy. Pokonanie tej trasy przez najszybszy pociąg PKP Intercity zajmuje obecnie prawie trzy godziny.
Krótsza podróż ma być możliwa, dzięki zakończeniu wzmacniania nasypów w okolicach Prabut. Na północnym odcinku magistrali E65 pociągi Pendolino będą mogły poruszać się z prędkością do 200 km/h.
– Potwierdzam, że w grudniu 2019 roku na krajowej sieci kolejowej przybędą odcinki, gdzie pojedziemy z prędkością 200 km/h – powiedział podczas konferencji prasowej Marek Olkiewicz z zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, cytowany przez portal Rynek-kolejowy.pl.
Osiągnięcie prędkości 200 km/h ma być możliwe na niemal 1/3 długości szlaku między Gdańskiem Głównym a Warszawą Centralną, to jest na 112 spośród 327 kilometrów. Czas przejazdu na tej trasie ma się skrócić do około dwóch godzin i 35 minut. Z czasem, w miarę poprawy infrastruktury torowej, ma przybywać odcinków, na których Pendolino będzie mogło pojechać szybciej niż dotąd.
Fot. PKP Intercity/archiwum
Prędkość maksymalna składów Pendolino wynosi 250 km/h. W Polsce, w trakcie testów na Centralnej Magistrali Kolejowej, skład udało się rozpędzić do niemal 300 km/h. Nie należy jednak przypuszczać, że będzie to prędkość możliwa do osiągnięcia na magistrali E65. Powodem jest zarówno profil trasy, zwłaszcza długie łuki w pobliżu Malborka, jak i fakt, że polskie pociągi nie są wyposażone w pudła wychylne.