28.11.2025 12:30 0 MS/Starogard Gdański
Starogard Gdański oficjalnie wszedł w stan zimowej gotowości. Koordynatorem wszystkich działań związanych z odśnieżaniem i zwalczaniem gołoledzi jest Miejski Zakład Komunikacji. To właśnie MZK odpowiada za ponad 20 pojazdów zmechanizowanych, setki ton materiałów do posypywania ulic oraz całodobowy nadzór nad sytuacją pogodową.
Miasto podkreśla, że zakres zimowego utrzymania jest ogromny: to niemal 130 kilometrów dróg, 27 kilometrów tras rowerowych, a także około 160 przystanków autobusowych i liczne parkingi. Samorząd przeznacza na tę działalność znaczące kwoty – w ubiegłym roku było to blisko 800 tysięcy złotych, a w 2025 w budżecie zabezpieczono już pół miliona zł.
Wiceprezydent Tadeusz Błędzki zapewnia, że miasto traktuje obowiązki związane z zimą priorytetowo:
– Wydaliśmy już 361 tysięcy złotych na przygotowania. Sprzęt jest sprawny, a służby pozostają w gotowości 24 godziny na dobę – mówi.
Zakres obowiązków nie spoczywa jednak wyłącznie na barkach samorządu. Za utrzymanie dróg powiatowych, wojewódzkich i krajowych odpowiadają ich zarządcy. Natomiast właściciele spółdzielni, firm, instytucji oraz wspólnot mieszkaniowych muszą dbać o drogi wewnętrzne i chodniki przy swoich nieruchomościach.
To ważne, bo zgodnie z prawem – w tym ustawą o utrzymaniu czystości w gminach – każdy właściciel zobowiązany jest do odśnieżenia chodników bezpośrednio przylegających do jego posesji, także wtedy, gdy należą one do miasta lub wspólnoty.
Wiceprezydent podkreśla: – Nie możemy odśnieżyć wszystkiego za mieszkańców. Każdy musi wiedzieć, gdzie zaczyna się jego obowiązek. Spotkanie koordynacyjne. Zmiany w miejskich strukturach
20 listopada odbyło się szerokie spotkanie dotyczące „Akcji ZIMA”. Wzięli w nim udział przedstawiciele magistratu, MZK, służb porządkowych, ratunkowych i obrony cywilnej, a także zarządcy dróg gminnych, powiatowych i wewnętrznych.
To właśnie wtedy poinformowano o reorganizacji miejskich struktur. Od nowego roku w ramach Wydziału Inwestycyjno-Technicznego powstaną dwa referaty – inwestycyjny oraz utrzymania.
– Zmiana pozwoli szybciej i sprawniej reagować na zgłoszenia i potrzeby służb – tłumaczy wiceprezydent Błędzki.
Dyrektor MZK Wojciech Szambowski zapewnia, że służby są w pełnej mobilizacji już od początku listopada. Codziennie monitorują prognozy i odczyty ze stacji meteorologicznych – tak, by działać z wyprzedzeniem.
– Pracujemy w systemie akcyjnym. Reagujemy natychmiast, a przy zapowiedzi oblodzeń wyjeżdżamy jeszcze przed wystąpieniem gołoledzi. Posiadamy wystarczająco dużo materiałów do posypywania dróg – mówi Szambowski.
Gotowość potwierdzili również zarządcy dróg krajowych i wojewódzkich, którzy – choć nie uczestniczą bezpośrednio w spotkaniach – przekazali oficjalne pisma o przygotowaniu sprzętu i ludzi.
Starogardzianie mogą zgłaszać problemy związane z zimowym utrzymaniem bezpośrednio do całodobowego dyspozytora MZK pod numerami: 58 56 230 01 lub 661 969 331.
W sytuacjach nagłych, takich jak wypadki czy blokada drogi, obowiązuje numer 112.
Drogi krajowe (DK22 – Zblewska, Jagiełły, Sikorskiego, Mickiewicza): Obwód Drogowy w Bytonii, tel. 606 929 375.
Drogi wojewódzkie (DW222 – Gdańska, Al. Niepodległości, Pomorska, Pelplińska): Rejon Dróg Wojewódzkich w Starogardzie Gdańskim, tel. 58 562 69 70.
Drogi powiatowe (m.in. Skarszewska, Lubichowska, Droga Owidzka): Powiatowy Zarząd Dróg, tel. 58 532 14 01.
W pierwszej kolejności odśnieżane są:
drogi główne,
trasy, po których kursuje komunikacja miejska,
ulice o największym natężeniu ruchu.
W drugiej kolejności – drogi utwardzone płytami Yomb, betonowe oraz gruntowe. Wszystko po to, by zapewnić bezpieczeństwo mieszkańcom i nie blokować komunikacji publicznej.
Naczelnik Wydziału Inwestycyjno-Technicznego Janusz Karczyński wyjaśnia: – Sprzęt może wyjechać na drogi niższej kategorii do 3 godzin po wystąpieniu opadów. W wyjątkowych sytuacjach – szybciej.
Służby kolejny raz zaapelowały o niepozostawianie samochodów na ulicach w nocy. To właśnie wtedy pracuje większość pługów.
– Kiedy auta stoją wzdłuż jezdni, pług nie ma jak przejechać. Czasami nie jesteśmy w stanie dotrzeć do właścicieli takich pojazdów. To znacznie opóźnia działania i powoduje powstawanie nieprzejezdnych odcinków – podkreśla dyrektor MZK.
Spotkanie zakończyło się omówieniem przyjętych ustaleń oraz wymianą aktualnych danych kontaktowych między służbami. Zastępca Prezydenta podziękował wszystkim uczestnikom za zaangażowanie i gotowość.
– Mamy nadzieję, że zima będzie łagodna, ale musimy być przygotowani na każdy scenariusz – dodał wiceprezydent Błędzki.
Byliście świadkami zdarzenia w naszym regionie? Czekamy na Wasze sygnały i informacje. Można kontaktować się z nami za pośrednictwem strony facebookowej i mailowo: [email protected]. Dyżurujemy także pod numerem telefonu 729 715 670.