19.10.2025 14:00 0 WGC
Remont mostu tczewskiego to jedna z najdłużej ciągnących się inwestycji w regionie. Choć od lat zapowiada się jej zakończenie, zabytkowa przeprawa przez Wisłę wciąż jest nieprzejezdna. Mieszkańcy powiatu tczewskiego od ponad dekady słyszą obietnice, ale nadal nie mogą korzystać z mostu, który miał być symbolem historii i odbudowy regionu.
Pierwsze działania administracyjne rozpoczęły się już w 1999 roku, kiedy po reformie samorządowej obiekt przeszedł pod zarząd Starostwa Powiatowego w Tczewie. Rok później XIX-wieczna część przeprawy została wpisana do rejestru zabytków, a w 2004 roku Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Budownictwa (ASCE) uznało most za Międzynarodowy Zabytek Inżynierii Budowlanej.
W 2010 roku most został czasowo zamknięty z powodu złego stanu technicznego, a rok później ekspertyzy potwierdziły, że powojenne przęsła są w tak złym stanie, iż ich remont jest nieopłacalny. 17 października 2011 roku ówczesny starosta Józef Puczyński całkowicie zamknął przeprawę dla ruchu kołowego.
Wkrótce rozpoczął się spór o wygląd mostu. Część mieszkańców Tczewa i członkowie Społecznego Komitetu Odbudowy Mostu sprzeciwili się nowoczesnemu projektowi, domagając się wiernej rekonstrukcji. Zebrano ponad 4 tysiące podpisów pod petycją „Chcę wyglądać jak dawniej”.
Między 2012 a 2015 rokiem przeprowadzono pierwszy etap prac: wyremontowano cztery wieże i dwa filary. W 2014 roku rząd przeznaczył prawie 23 mln zł na odbudowę mostu tczewskiego. Prace zakończono w 2016 roku, jednak mimo zapowiedzi ówczesnej premier Ewy Kopacz, dalsze etapy nie ruszyły.
Po wyborach samorządowych nowy starosta Tadeusz Dzwonkowski uzyskał zgodę konserwatora na rekonstrukcję zabytku w historycznej formie. W 2016 roku cały most wpisano do rejestru zabytków, co otworzyło drogę do kolejnego dofinansowania w wysokości 31 mln zł w 2017 roku.
Mimo to kolejne przetargi były unieważniane z powodu rosnących kosztów. Prace rozpoczęto dopiero pod koniec 2018 roku, ale już w 2019 roku inwestycję wstrzymał Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków Igor Strzok, uznając powojenne przęsła za unikatowe i nakazując ich ochronę.
W grudniu 2019 roku Generalny Konserwator Zabytków Magdalena Gawin uchyliła tę decyzję, lecz prace nie wróciły na pełną skalę. W 2020 roku zakończono jedynie demontaż jednego przęsła i budowę przyczółka. Na dokończenie etapu potrzeba kolejnych 12 mln zł, a całkowity koszt całej odbudowy szacowany jest na nawet 200 mln zł.
W międzyczasie pojawiały się pomysły, by Skarb Państwa przejął most i dokończył remont. W 2015 roku ówczesny kandydat na prezydenta Andrzej Duda wskazywał, że inwestycja o takim znaczeniu powinna być finansowana centralnie. Przez kolejne lata różni posłowie i samorządowcy postulowali stworzenie specustawy, która pozwoliłaby na przejęcie obiektu od powiatu.
Po latach sporów, przestojów i niedokończonych etapów Powiat Tczewski ogłosił kolejny krok w stronę odbudowy przeprawy. Zawarto umowę na opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej w ramach zadania „Dokumentacja projektowa dotycząca zabytkowego Mostu Tczewskiego”. Wykonawcą jest AXIAL Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, reprezentowana przez Bartosza Tomczaka, prezesa zarządu. Ze strony samorządu podpisy złożyli Starosta Tczewski Mirosław Augustyn oraz Bogdan Badziong, członek zarządu. Dokumentacja ma obejmować odcinek od podpory nr 70 do podpory nr 110 i posłuży do przygotowania robót budowlanych umożliwiających przywrócenie przejezdności mostu. Projekt zakłada dostosowanie obiektu do współczesnych standardów ruchu drogowego i pieszego przy jednoczesnym zachowaniu jego historycznego charakteru. Umowę wyceniono na 698 640 zł brutto, z czego 684 667,20 zł pochodzi z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków, co stanowi 98% wartości zadania. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 20 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Mimo upływu lat i licznych zapowiedzi most tczewski wciąż pozostaje zamknięty. Konstrukcja, choć częściowo zabezpieczona, nadal czeka na decyzje i środki finansowe. Po ponad dekadzie od rozpoczęcia działań, wciąż nie wiadomo, kiedy mieszkańcy Tczewa znów przejadą przez most, który miał być symbolem historii, współpracy i determinacji regionu.
Byliście świadkami zdarzenia w naszym regionie? Czekamy na Wasze sygnały i informacje. Można kontaktować się z nami za pośrednictwem strony facebookowej i mailowo: [email protected]. Dyżurujemy także pod numerem telefonu 729 715 670.