09.09.2025 15:00 0 WGC / Miasto Tczew
Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała aneks do umowy z firmą Transprojekt Gdański Sp. z o.o. dotyczący opracowania Rozszerzonego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla budowy linii kolejowych m.in. na trasie Grudziądz–Gdańsk.
Jak informuje Urząd Miasta w Tczewie, w środę 27 sierpnia 2025 r. Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała aneks do Umowy Wykonawczej z firmą Transprojekt Gdański Sp. z o.o. Dokument dotyczy opracowania Rozszerzonego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ-R) dla projektu „Budowa linii kolejowych nr 5 i 242 na odcinku Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie” oraz „Budowa linii kolejowej na odcinku Grudziądz – Gdańsk”. Zmiana wynika z rozszerzenia zakresu projektu i nowego harmonogramu prac.
Obecnie trwają prace nad etapem II STEŚ-R, w ramach którego analizowanych jest pięć wariantów o ruchu mieszanym, pasażerskim i towarowym, na odcinku od Lipna do Gdańska. Po zakończeniu tego etapu rozpoczną się prace nad wariantami dotyczącymi ruchu wyłącznie pasażerskiego na odcinku od Grudziądza do włączenia w linię kolejową nr 9 pomiędzy Tczewem a Malborkiem.
W I kwartale 2026 r. spośród pięciu obecnie analizowanych wariantów mieszanych zostaną wybrane dwa. Dodatkowo, na odcinku od Grudziądza do LK9, zaprojektowane będą dwa warianty linii przeznaczone wyłącznie dla ruchu pasażerskiego. Ze względu na inne parametry techniczne mogą one przebiegać przez obszary dotychczas nieobjęte wcześniejszymi analizami.
Nowe rozwiązania mogą dotyczyć gmin: Ryńsk, Radzyń Chełmiński, Grudziądz, Gruta, Rogóźno, Gardeja, Sadlinki, Kwidzyn, Gniew, Ryjewo, Sztum, Malbork, Miłoradz, Lichnowy, Nowy Staw, Ostaszewo, Pszczółki, Suchy Dąb, Pruszcz Gdański oraz miast Grudziądz, Kwidzyn i Malbork. Z tego powodu spółka przewidziała ponowne konsultacje społeczne i spotkania z jednostkami samorządu terytorialnego. Mają się one odbyć w I i II kwartale 2026 r.
Wprowadzenie wariantów pasażerskich wymaga dodatkowych prac projektowych i ponownej inwentaryzacji przyrodniczej. Skutkuje to wydłużeniem terminu wyboru wariantu inwestorskiego, który został zaplanowany na IV kwartał 2026 r.
Po dokonaniu wyboru rozpoczną się prace nad oceną oddziaływania na środowisko oraz nad Koncepcją Programowo-Przestrzenną (KPP). Spotkania z mieszkańcami i samorządami na etapie KPP zaplanowano na przełom IV kwartału 2026 r. i I kwartału 2027 r.
Spółka podkreśla, że wydłużenie terminu wyboru wariantu nie wpłynie na harmonogram realizacji prac budowlanych, które mogą rozpocząć się nie wcześniej niż w 2032 r.
Równolegle CPK prowadzi projekt „Opracowanie planu rozwoju polskiej sieci kolejowej”, znany jako Zintegrowana Sieć Kolejowa (ZSK). Jego celem jest przygotowanie rekomendacji dotyczących rozwoju docelowej sieci kolejowej w Polsce, co ma stanowić podstawę dla kolejnych etapów inwestycji i decyzji o terminach ich realizacji.
Byliście świadkami zdarzenia w naszym regionie? Czekamy na Wasze sygnały i informacje. Można kontaktować się z nami za pośrednictwem strony facebookowej i mailowo: [email protected]. Dyżurujemy także pod numerem telefonu 729 715 670.