28.12.2020 11:30 1 WH/pomorskie.eu
2020 rok upłynął pod znakiem pandemii koronawirusa i związanych z tym obostrzeń. Nie był to łatwy czas dla pomorskiej kolei. Wicemarszałek województwa pomorskiego Leszek Bonna podsumował ostatnie 12 miesięcy na torach i drogach w rozmowie z portalem pomorskie.eu.
Spadki na kolei były drastyczne. Często w pociągu podróżowało po kilka osób lub były zupełnie puste. Remonty dróg przebiegały zgodnie z planem. Początek pierwszego kwartału roku mijał pomyślnie. W styczniu i lutym zanotowano wzrost liczby pasażerów w pociągach Polregio o 15 proc. w stosunku do 2019 roku. W marcu rozpoczęła się pierwsza fala koronawirusa.
— W niektórych składach podróżowało kilka osób, zdarzały się także pociągi, gdzie poza obsługą nie było nikogo. Wtedy zdecydowaliśmy się na ograniczenie rozkładu. Nie zawiesiliśmy jednak całkowicie połączeń, tak jak to zrobiły niektóre samorządy. Uznaliśmy, że pomimo obostrzeń ci, którzy nie mogą pracować zdalnie w domu, muszą mieć zapewniony dojazd do pracy i domu – mówi Leszek Bonna.
Sytuacja na pomorskiej kolei poprawiła się w wakacje, kiedy zniesiono część obostrzeń. Spadki pojawiły się wraz z nadejściem jesieni i kolejnym lockdownem.
— Szacujemy, że rok 2020 zamkniemy spadkiem na poziomie 25-30 proc. W liczbach bezwzględnych może to oznaczać spadek liczby podróżnych o 19,5 mln. Już za kilka dni podpiszemy z Szybką Koleją Miejską i z Polregio wieloletnie umowy finansowe. To, z jednej strony, pozwoli operatorom na zachowanie płynności finansowej, a z drugiej, zapewni Pomorzanom komunikację kolejową na dobrym poziomie. Dość powiedzieć, że w ciągu najbliższych 6 lat na kolej przeznaczymy około miliarda złotych z budżetu województwa – zwraca uwagę wicemarszałek województwa pomorskiego.
Obecnie w infrastrukturze drogowej trwa akcja „Wielka łata na pomorskich drogach”. To szeroki projekt remontu i modernizacji dróg wojewódzkich. W ramach programu wykonywana jest także nowa nawierzchnia jezdni wraz z utwardzeniem poboczy i oznakowaniem poziomym.
— Tych inwestycji było naprawdę wiele. Jako przykład mogę podać choćby drogi wojewódzkie nr 214, 224, 229, 230, 644, 525, 532 i wiele innych. Duży remont przeprowadzony był także na drodze nr 213 w powiatach słupskim, puckim i lęborskim. W ciągu ostatnich 2 lat samorząd województwa przeznaczył na modernizację dróg wojewódzkich ponad 150 mln zł, a prace były prowadzone na ok. 300 km traktów. Co ważne, nie zwalniamy tempa – wymienia Bonna.
Cała rozmowa dostępna jest tutaj.