09.07.2020 10:40 1 rp/mat. pras.
Konsorcjum, które uzyskało najwyższą punktację w przetargu, będzie od teraz odpowiedzialne na zbudowanie systemu zintegrowanego biletu FALA dla Pomorza. Oznacza to, że w ciągu najbliższych trzech miesięcy zostanie podpisana umowa na realizację tego zadania i jesienią rozpocznie się tworzenie systemu, na który mieszkańcy Pomorza i turyści czekają od wielu lat.
Od początku czerwca dyskutowano i analizowano nadesłane oferty. Swoją chęć przejęcia biletu FALA zgłosiły się cztery podmioty. Każda z nich przedstawiła swoją ofertę opiewającą na kwoty od ok. 128 miliony do 230. Z kolei maksymalna kwota, jaką zamawiający chciał przeznaczyć na podstawę tego zadania to 104 mln.
– Wszystkie firmy, które złożyły oferty to podmioty o bardzo dużym doświadczeniu, które tworzyły już rozwiązania zintegrowanego biletu w wielu miejscach na świecie – mówi Jarosław Kuik, dyrektor projektu ze spółki InnoBaltica. – Każda z ofert reprezentowała bardzo wysoki poziom. Ocena, której dokonywaliśmy to złożony proces, w którym przyznaje się punkty za bardzo szczegółowe elementy sytemu. Najwięcej punktów w tym procesie uzyskało konsorcjum Thalesa, choć musimy przyznać, że różnice punktowe były niewielkie.
Przypomnijmy, że istotą pomorskiego systemu będzie zintegrowanie wszystkich środków publicznego transportu zbiorowego z obszaru całego województwa pomorskiego. Ideą, która przyświecała projektantom FALI było hasło „wsiadam i jadę” – nie trzeba znać cen biletów, a i tak ponosimy najniższe z możliwych koszty (system uwzględnia ulgi, dobiera najlepszą taryfę i jeśli jest taka możliwość, łączy bilety w taki sposób, aby dać jak najniższą sumę). Bilety na autobusy, na SKM i na pociągi Polregio mają być w jednej aplikacji zarówno dla mieszkańców jak i turystów.
Umowa na realizację projektu ma zostać podpisana jeszcze przed końcem wakacji. Według harmonogramu pierwszy etap systemu FALA, czyli aplikacja pod nazwą Podróż mobilna, uruchomiona zostanie w sierpniu przyszłego roku 2021 i wtedy też rozpocznie się montaż kasowników w autobusach pociągach oraz na przystankach kolejowych. Od lipca 2021 roku otwierane będą punkty obsługi klienta w największych miastach Pomorza, gdzie osoby potrzebujące pomocy przy zakładaniu i obsłudze elektronicznych kont pasażerskich uzyskają wsparcie. Całkowity koniec projektu przewidywany jest jednak na 30 czerwca 2023 roku.