16.04.2020 09:18 0 raz

Samorządy chcą przywrócić system rowerów MEVO

fot. UM Tczew

Niewykluczone, że na ulice Tczewa wrócą rowery miejskie systemu MEVO. Wszystko zależy od tego, zgłoszą się konkretni operatorzy, oraz czy - po kryzysie gospodarczym spowodowanym epidemią - samorządy będzie stać na finansowanie przedsięwzięcia.

Jak podaje tczewski magistrat, 14 samorządów Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot zdecydowało o ogłoszeniu dialogu dotyczącego wypożyczalni rowerów Mevo. Ma ona pozwolić na określenie formuły realizacji tego systemu.

Tczewscy urzędnicy podkreślają, że epidemia koronawirusa spowoduje, że budżety gmin OMGGS będą znacząco niższe niż obecnie. Ale samorządy nie chcą rezygnować z kontynuacji systemu roweru metropolitalnego.

Formuła zamówień publicznych, jaką jest dialog konkurencyjny, pozwoli określić, na ile realizacja takiego projektu jak Mevo jest w dalszym ciągu możliwa, zarówno pod względem kosztów, jak i możliwości przedsiębiorców, dotychczas ściśle uzależnionych od międzynarodowych łańcuchów dostaw. Decyzje o rozpoczynaniu kolejnych projektów będą coraz trudniejsze, jednak promocja ruchu rowerowego i transportu zbiorowego zamiast korzystania z samochodów pozostaje dla metropolii priorytetem. Dialog konkurencyjny pozwoli w ciągu kolejnych miesięcy zweryfikować, czy istnieją firmy mogące ten projekt zrealizować, jeżeli tak, to w jakiej formie oraz czy nasze samorządy będzie na niego stać – mówi Michał Glaser, prezes zarządu OMGGS.

Do rozmów mogą zgłosić się firmy, które wykażą m.in. doświadczenie w zarządzaniu systemami współdzielonymi oraz średni przychód netto z ostatnich 3 lat nie mniejszym niż 3 mln zł. Do dalszych rozmów zostanie zakwalifikowanych od trzech do pięciu firm, które otrzymają najwięcej punktów w kryteriach selekcji. Punktowany będzie każdy rok doświadczenia w operowaniu systemami bezobsługowych wypożyczalni pojazdów, posiadanie systemów z rowerami elektrycznymi, a także posiadanie systemu bezstacyjnego z przynajmniej 200 pojazdami wyposażonymi w GPS.

Dialog ma się rozpocząć w połowie maja.

Nowy system ma składać się z min. 4 tys. rowerów z czego m.in. 25 procent mają stanowić rowery elektryczne, które są już w posiadaniu OMGGS. Większy nacisk ma być położony na relokację rowerów i rozproszenie punktów serwisowych oraz punktów ładowania baterii. Umowa ma zostać podpisana na 4 lata.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...