21.03.2020 13:00 1 Kwt/mat. pras.

Załatw zaległe sprawy – złóż online wniosek o nowy dowód osobisty

Zdjęcie ilustracyjne/Pixabay.com

Kwarantanna domowa z powodu podejrzenia koronawirusa spowodowała, że wiele osób ma niezałatwione sprawy w urzędach. Nieplanowany pobyt w domu może jednak okazać się świetną okazją do złożenia wniosku o nowy dowód osobisty przez internet.

Wniosek o dowód osobisty można wypełnić online i wysłać do urzędu, siedząc w ulubionym fotelu.

Jeśli chcecie załatwić jakąkolwiek sprawę urzędową przez internet, powinniście zacząć od wizyty na stronie www.GOV.pl. Znajdziecie tam wszystkie dostępne e-usługi (tak nazywamy sprawy, które można załatwić online), ich proste opisy i elektroniczne formularze, które wystarczy tylko wypełnić, podpisać i wysłać. Jak można je podpisać? Profilem zaufanym – informuje Wydział Komunikacji Ministerstwa Cyfryzacji.

Osoby mające zamiar złożyć wniosek o dowód osobisty potrzebują profilu zaufanego, zdjęcia w formie elektronicznej i kilku minut. Jeśli chodzi o zdjęcie, można je zrobić w domu prosząc o pomoc któregoś z domowników. Pozujemy na tle białej ściany.

Jeśli zdjęcie macie gotowe, wejdźcie na stronę www.GOV.pl i profilem zaufanym zalogujcie się do konta Mój GOV (prawy górny róg ekranu). Tam, w spisie po prawej stronie ekranu, wybierzcie e-usługę Uzyskaj dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Kliknijcie przycisk Złóż wniosek o dowód osobisty. Wybierzcie powód ubiegania się o dowód, wybierzcie dowolny urząd, w którym odbierzecie później gotowy dowód, zaznaczcie, czy chcecie mieć podpis osobisty (warto!), dołączcie zdjęcie., sprawdźcie, czy dane na wzorze dowodu są poprawne – znajdziecie je potem na oryginalnym dowodzie (imię lub imiona, nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, datę urodzenia, płeć), uzupełnijcie brakujące dane kontaktowe. Upewnijcie się, że macie w swoim wniosku poprawny e-mail. Otrzymacie na niego numer wniosku wraz z nazwą urzędu, w którym później odbierzecie dowód, sprawdźcie i podpiszcie wniosek profilem zaufanym – dodaje Ministerstwo Cyfryzacji.

Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymamy na swoją skrzynkę na Mój GOV i na e-mail podany we wniosku. Za nowy dowód nic nie zapłacimy, będzie na nas czekał maksymalnie 30 dni od złożenia wniosku.

Dokument, który odbierzemy, będzie e-dowodem, czyli będzie miał warstwę elektronicznym. Takie dokumenty wydawane są w Polsce od 4 marca ubiegłego roku – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Warstwa elektroniczna e-dowodu to wbudowany, bezstykowy chip. Dzięki niej właściciel dokumentu może komunikować się elektronicznie z administracją publiczną. E-dowód umożliwia m.in. elektroniczne podpisywanie dokumentów.

Zasadnicza różnica między e-dowodem a „tradycyjnym" jest taka, że e-dowód jest także nośnikiem identyfikacji elektronicznej.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...