Jesienne wyprzedaże to czas, kiedy wyjątkowo chętnie robimy zakupy, licząc na duże rabaty. W centrach i galeriach handlowych jest wtedy znacznie więcej klientów niż zazwyczaj, a złodzieje kieszonkowi często wykorzystują tłok panujący w sklepach oraz nieuwagę i pośpiech kupujących. Dlatego policjanci radzą, jak uniknąć nieprzyjemności.
„Zachęceni licznymi promocjami, wpadamy w wir zakupów. Przy kasie okazuje się, że nie mamy jak zapłacić za wymarzony zakup, ponieważ z naszej torebki „zniknął” portfel, a wraz z nim – dokumenty, gotówka i karty kredytowe. By uniknąć takiej nieprzyjemnej sytuacji, musimy zachować podstawowe zasady ostrożności” – czytamy w komunikacie policji.
— Nigdy nie zostawiajmy portfeli czy telefonów komórkowych na sklepowych ladach, a podczas płacenia za zakupy, nie pokazujmy, że mamy przy sobie większą ilości gotówki. Mężczyźni nie powinni chować portfeli do tylnej kieszeni spodni, a kobiety powinny zwracać uwagę na to, by ich torebki znajdowały się zawsze z przodu, w zasięgu wzroku, z głęboko schowanym portfelem i zasuniętym zamkiem – radzą stróże prawa.
Wzmożoną uwagę powinniśmy zachować również na parkingach w okolicach centrów handlowych. Bezwzględnie trzeba pamiętać o domykaniu szyb w autach i niepozostawianiu wewnątrz wartościowych rzeczy, które mogą skusić złodzieja.
– Jeżeli zdecydujemy się na zakupy przez internet, również musimy mieć się na baczności. Niejednokrotnie przez nieuwagę możemy stać się łatwym celem dla cyberprzestępców. Unikajmy robienia zakupów w miejscach publicznych, korzystając z komputera, tableta czy smartfona lub z otwartej sieci internetowej. W ten sposób zmniejszymy ryzyko dostępu do naszych danych (w tym haseł logowania) w niepowołane ręce – podpowiadają funkcjonariusze.
Ponadto, zamawiając wybrany przedmiot, warto zwrócić uwagę na sprzedającego (jak długo widnieje w serwisie, ilu użytkowników korzystało z jego usług czy ma pozytywne opinie itp.) oraz czytać dokładnie opis aukcji i regulamin sklepu, z usług którego zamierzamy skorzystać.
– Po otrzymaniu przesyłki koniecznie sprawdźmy czy towar jest zgodny z zamówieniem. Jeśli nie, należy skontaktować się ze sprzedającym, by wykluczyć ewentualną pomyłkę. Gdy mimo prób nie udaje się to lub, mimo że odesłaliśmy zakupiony towar, nie otrzymaliśmy zwrotu pieniędzy, poinformujmy o tym fakcie policję – apelują policjanci. – Nie zapominajmy, że okazja czyni złodzieja, dlatego sami nie stwarzajmy mu takiej szansy. W przypadku, gdy zorientujemy się, że padliśmy ofiarą kradzieży, niezwłocznie należy zgłosić się do najbliższej jednostki policji.