09.12.2024 10:00 0 TS/mat. pras.
Energa-Operator pozyskała 120 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) na modernizację sieci elektroenergetycznej. Inwestycje umożliwią przyłączenie szybkich punktów ładowania pojazdów elektrycznych o łącznej mocy 143,5 MW oraz redukcję emisji szkodliwych substancji. Zmodernizowanych zostanie m.in. pięć punktów na terenie województwa pomorskiego.
Przyznana dotacja pokryje 60 proc. kosztów kwalifikowanych projektu, którego łączna wartość wynosi 200 mln zł. Środki pozwolą na przebudowę ponad 26 km sieci średniego napięcia (SN) oraz modernizację 11 Głównych Punktów Zasilania (GPZ).
— Rozwój elektromobilności, będącej jednym z filarów transformacji energetycznej, generuje rosnący popyt na energię elektryczną. Wybrane inwestycje odpowiadają na największe ograniczenia techniczne i umożliwiają szybkie przyłączenie ogólnodostępnych stacji ładowania – podkreśla Karolina Lipińska, wiceprezes Zarządu Energa-Operator.
Modernizacje obejmą 15 zadań realizowanych na terenie czterech oddziałów spółki: w Płocku, Toruniu, Gdańsku i Olsztynie. Wśród kluczowych działań znajdą się m.in.:
przebudowa linii napowietrznych SN i budowa nowych linii kablowych,
wymiana rozdzielnic i transformatorów na jednostki o większej mocy,
modernizacja GPZ w lokalizacjach takich jak Piotrków Kujawski, Chełmża, Ciechocinek, Miłobądz i Pasłęk.
Na terenie województwa pomorskiego projekt przewiduje modernizację pięciu głównych punktów zasilania (GPZ) – GPZ Bożepole (gmina Łęczyce), GPZ Majewo (gmina Morzeczyn), GPZ Pleniewo (Gdańsk), GPZ Cedry (gmina Cedry-Wielkie) oraz GPZ Miłobądz (gmina Tczew).
GPZ Bożepole zasila m.in. obszar nowo wybudowanej drogi kaszubskiej będącej odcinkiem szerszej modernizacji drogi ekspresowej S6 łączącej Gdańsk z Koszalinem. Trwają jeszcze prace nad odcinkiem Koszalin-Bożepole. GPZ zasila zarówno odcinek nowo wybudowany, jak i ten modernizowany. W obszarze oddziaływania sieci znajdują się MOPy (Miejsca Obsługi Podróżnych) i zjazdy z drogi ekspresowej (MOPy są w budowie). Modernizacja pomoże stworzyć warunki umożliwiające np. powstawanie HUBów ładowania pojazdów elektrycznych na tym obszarze.
GPZ Majewo to GPZ położony przy autostradzie A1 w kierunku Łodzi. GPZ zasila dalszy odcinek drogi za GPZ Miłobądz. Obszar zasilania to okolice autostrady w obrębie miasta Gniew. Modernizacja obiektu prowadzona jest m.in. ze względu na znajdujące się na trasie autostrady MOPy, objęte rozporządzeniem AFIR (unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych).
GPZ Pleniewo zlokalizowany jest w okolicach Rafinerii Gdańskiej. Jest to obszar bardzo mocno związany z rozwojem elektromobilności, która dotyczy nie tylko pojazdów samochodowych, ale również statków. W okolicy zasilany jest port przeładunkowy i miejsce rozładunku logistycznego. GPZ zasila również obszar drogi S7, która jest główną magistralą drogową pomiędzy Trójmiastem i Warszawą. GPZ zasila MOP Koszwały (III kategorii) ze stacją paliw. MOP ten wpisuje się w strategię Rozporządzeń AFIR.
GPZ Cedry dopełnia zasilanie okolicy GPZ Pleniewo. GPZ Cedry zasila pozostały odcinek drogi S7 obejmujący zjazdy Koszwały i Cedry. Wzmocnienie sieci w tej okolicy jest niezbędne w celu zapewnienia możliwość przyłączenia nowych obiektów. GPZ Cedry został objęty projektem m.in. z uwagi na wysokie prawdopodobieństwo powstawania infrastruktury do ładowania samochodów osobowych i ciężarowych poruszających się w kierunku Trójmiasta i do Portu w Gdańsku oraz Gdyni.
GPZ Miłobądz – zasila obrzeża miasta Tczew wraz z obszarem autostrady A1 w tym węzeł Stanisławie kierunku Łódź i Gdańsk oraz Rubinkowo. Zasilany obszar obejmuje również MOP III kategorii - Kleszczewko, na którym zlokalizowane są restauracje i stacje paliw. Jest to punkt postoju turystów podróżujących na wybrzeże szczególnie w okresie wakacyjnym. MOP ten wyposażony jest w stacje ładowania. Modernizacja GPZu stworzy potencjał do ich rozbudowy i powstawania kolejnych.
— Obiekty, wybrane do modernizacji w ramach projektu, zasilają lub będą mogły zasilić m.in. infrastrukturę ważnych dróg ekspresowych i autostrad - wyjaśnia Grzegorz Baran, główny specjalista ds. komunikacji w Energa-Operator. - Ich przebudowa ma na celu znaczne zwiększenie możliwość przyłączeniowych dla urządzeń takich, jak np. stacje ładowania pojazdów elektrycznych. W woj. pomorskim realizacja projektu stworzy m.in. dodatkowy potencjał przyłączania takich stacji na obszarach autostrady A1 oraz dróg S7 i S6.
Inwestycja przyniesie również wymierne efekty ekologiczne. Szacowana redukcja emisji CO2 wyniesie 3 168,36 ton rocznie, tlenków azotu – 2,31 ton, a pyłów PM10 – 0,12 ton.
— Możliwość szybkiego ładowania pojazdów jest kluczowym wyzwaniem w rozwoju elektromobilności. Bez rozbudowy sieci w strategicznych lokalizacjach przejście na e-mobilność będzie znacznie utrudnione – zaznacza Adam Tetyk, kierownik projektu w Energa-Operator.
Projekt realizowany jest w ramach programu priorytetowego „Rozwój infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby stacji ładowania pojazdów elektrycznych”. Środki pochodzą z Funduszu Modernizacyjnego, europejskiego instrumentu finansowego wspierającego transformację energetyczną, zasilanego dochodami z handlu emisjami CO2.
Byliście świadkami zdarzenia w naszym regionie? Chcecie aby nasza redakcja zajęła się jakimś tematem? Czekamy na Wasze sygnały i informacje. Można kontaktować się z naszą redakcją za pośrednictwem strony facebookowej i mailowo: [email protected]. Dyżurujemy także pod numerem telefonu 729 715 670.