13.10.2024 16:00 0 MS/ZUS województwa pomorskiego
Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) umożliwia przedsiębiorcom przekazanie pełnomocnictwa innym osobom, takim jak księgowa czy pracownik biura rachunkowego, do załatwiania spraw w ich imieniu. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą skupić się na prowadzeniu firmy, podczas gdy wyznaczone osoby będą zajmować się formalnościami. Jak to zrobić? Wyjaśniamy krok po kroku.
Przedsiębiorcy często muszą zajmować się sprawami związanymi z ZUS, co bywa czasochłonne. ZUS daje jednak możliwość przekazania pełnomocnictwa innej osobie, takiej jak księgowa, pracownik biura rachunkowego czy współpracownik, do załatwiania spraw na platformie PUE ZUS lub eZUS.
Aby pełnomocnik mógł działać w imieniu przedsiębiorcy, konieczne jest przekazanie pełnomocnictwa do wykonywania czynności prawnych. Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z gotowego formularza PEL, który można pobrać ze strony zus.pl (zakładka „Wzory formularzy”). Formularz PEL dostępny jest także w wersji elektronicznej na PUE ZUS.
Pełnomocnictwo można złożyć w dwóch formach
Elektronicznej – za pomocą konta na PUE ZUS lub aplikacji mZUS. Pełnomocnictwo można podpisać profilem zaufanym, podpisem osobistym (e-dowodem) lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Papierowej – przesyłając dokument pocztą lub składając go osobiście w placówce ZUS.
[news]67536[/nws]
Jeśli płatnikiem składek jest spółka, a zgodnie z KRS pełnomocnictwo musi być udzielane przez kilku przedstawicieli, konieczne będzie dołączenie załącznika PEL-Z. Załącznik ten musi być podpisany przez wszystkich przedstawicieli spółki.
W przypadku, gdy pełnomocnictwo jest potrzebne na czas prowadzonej przez ZUS kontroli, należy skorzystać z formularza PEL-K.
Na PUE ZUS przedsiębiorca może nadać pełnomocnictwo do załatwiania wszystkich spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi. Oznacza to, że pełnomocnik będzie miał dostęp do danych dotyczących rozliczeń, korespondencji, zwolnień lekarskich czy osób zgłoszonych do ubezpieczenia.
Istnieje również możliwość ograniczenia dostępu pełnomocnika tylko do wybranych danych, takich jak konkretne typy wniosków czy zwolnienia lekarskie. Takie ograniczenia można wprowadzić w formularzu PEL lub zmienić później, składając nowy formularz.
Pełnomocnictwo może zostać odwołane przez mocodawcę, a także przez samego pełnomocnika. W tym celu można skorzystać z formularza PEL-O, dostępnego zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Odwołanie pełnomocnictwa można przekazać do ZUS bezpośrednio lub za pośrednictwem PUE ZUS. W przypadku spółek, do odwołania pełnomocnictwa konieczne jest także dołączenie załącznika PEL-Z.
Formularz PEL-O odwołuje wszystkie udzielone wcześniej pełnomocnictwa, dlatego jeśli chcemy odwołać tylko wybrane, należy odpowiednio wypełnić dokument, wskazując, które pełnomocnictwa mają zostać cofnięte.
Przekazanie pełnomocnictwa w ZUS może znacznie ułatwić prowadzenie firmy, szczególnie w kontekście formalności. Warto pamiętać, że dostęp do danych na PUE ZUS mogą mieć osoby upoważnione przez przedsiębiorcę, a ich liczba nie jest ograniczona. W przypadku spółek ważne jest, aby pełnomocnictwo i jego odwołanie były podpisane przez wszystkich przedstawicieli zgodnie z wymogami KRS.
Udzielając pełnomocnictwa, warto dokładnie określić, jaki zakres spraw może załatwiać pełnomocnik i regularnie kontrolować, kto ma dostęp do danych przedsiębiorcy na PUE ZUS.
Byliście świadkami zdarzenia w naszym regionie? Czekamy na Wasze sygnały i informacje. Można kontaktować się z nami za pośrednictwem strony facebookowej i mailowo: [email protected]. Dyżurujemy także pod numerem telefonu 729 715 670.