22.02.2022 10:49 0 mat.pras.

Ruch na rynku trenażerów? Skąd wynika i jakie są jego skutki

mat.pras.

Kolarstwo to zdecydowanie jedna z najpopularniejszych aktywności fizycznych. Zwłaszcza w czasie pandemii i fali kolejnych lockdownów wiele osób wyciągnęło z piwnic i balkonów zakurzone rowery. Co więcej, w obliczu konieczności izolacji na popularności zyskały trenażery, czyli urządzenia umożliwiające jazdę stacjonarną – w domowym zaciszu. CentrumRowerowe.pl postanowiło przyjrzeć się temu fenomenowi bliżej, czego efektem jest raport „Treningi na trenażerze – nawyki i przekonania”.

W przygotowanej przez sklep CentrumRowerowe.pl ankiecie wzięło udział 1226 rowerzystów. Pytania dotyczyły nie tylko ich podejścia do korzystania trenażerów, ale także sposobu w jaki wpływają one na sposób trenowania. Przyjrzymy się najciekawszym danym dostarczonym przez wspomniany raport.

Dlaczego przekonaliśmy się do trenażerów?

Spośród wszystkich ankietowanych, aż 81,73% odpowiedziało, że posiada własny trenażer, co nie może dziwić z uwagi na to, że pytano osoby mocno zainteresowane jazdą na rowerze.

mat.pras.

Interesujący wydaje się fakt, że większość ankietowanych (67,66%) wskazało, że z trenażerów korzysta wyłącznie w okresie jesienno-zimowym, a kiedy tylko wiosną zaczyna robić się cieplej, to zmieniają je na tradycyjne rowery i jazdę na zewnątrz. Tylko 18,06% przepytanych rowerzystów zadeklarowało, że trenuje na trenażerach przez cały rok, ale tylko wówczas, gdy pogoda uniemożliwia komfortowe kręcenie na świeżym powietrzu. Co ciekawe, 13,67% ankietowanych przeplata zwykłą jazdę z treningami stacjonarnymi przez 12 miesięcy. Wynika to głównie z tego, że w kontrolowanych warunkach łatwiej zrealizować zaplanowane ćwiczenia.

mat.pras.

Możliwości nowoczesnych technologii

Z kolejnych pytań dowiadujemy nieco na temat tego, z jakich modeli najchętniej korzystają trenujący w domu, a także jakie odczucia towarzyszą im podczas jazdy. Okazuje się, że użytkownicy najchętniej sięgają po rozwiązania najdroższe i gwarantujące największe możliwości, czyli elektromagnetyczne. Na drugim miejscu znalazły się modele z oporem magnetycznym, czyli łatwe w obsłudze i niedrogie. Można je kupić już za kwotę około 500 złotych. Około co 10 dziesiąty rowerzysta z badania (9,98%) korzysta z urządzenia rolkowego, które podczas jazdy wymaga balansowania, dlatego poprawia kolarską technikę.

mat.pras.

Największą popularnością cieszą się trenażery elektromagnetyczne, czyli interaktywne. Mają one wbudowane czujniki prędkości, mocy i kadencji, dzięki czemu dostarczają dokładnym informacji na temat intensywności. Pozwalają one także na korzystanie ze specjalnych aplikacji trening, które przenoszą jazdę stacjonarną w przestrzeń wirtualną. W ten sposób kręcenie w miejscu przestaje być nudne, a staje się ekscytującą rozrywką. Niemal połowa ankietowanych (44,61%) korzysta z najpopularniejszej platformy do ścigania się i trenowania na trenażerach, czyli Zwifta. To aktualnie chyba najlepszy sposób na walkę z monotonią.

mat.pras.

Podobnie jak z realną jazdą na zewnątrz, nie wszyscy mają ochotę skupiać się na rywalizacji, dlatego wielu kolarzy wskazuje inne formy aktywności, którymi uprzyjemnia sobie treningi. 38,02% respondentów słucha muzyki, 29,44% ogląda filmy i seriale, a 7,98% sięga po treści dotyczące kolarstwa, głównie z kanałów na serwisie Youtube. Jak widać możliwości uprzyjemnienie sobie treningu jest naprawdę wiele!

Trenażery to nie okresowa moda!

Rosnąca popularność nie uszła uwadze ekspertów. Największe firmy obserwują wzrost zainteresowania trenażerami od dłuższego czasu, a pandemia zdecydowanie przyspieszyła ten proces: – W okresie przed pandemią (lata 2017-2019) 90% sprzedaży trenażerów przypadało na okres późno jesienny i zimowy. Ograniczenia związane z aktywnością fizyczną na początku pandemii spowodowały znaczące wydłużenie „sezonu trenażerowego”. Duża liczba użytkowników zamkniętych centrów fitness przełączyła się na aktywność domową. Ten trend utrzymywał się w kolejnych miesiącach. Spowodowało to znaczne wydłużenie sezonu na trenażery i zmianę struktury sprzedaży. – komentuje Jacek Zieziulewicz, dyrektor handlowy i członek zarządu Dadelo S.A. Więcej informacji na temat treningów na trenerze można znaleźć na stronie biura prasowego – w pełnym wyniku badania „Trening na trenażerze – nawyki i przekonania”


Czytaj również: