18.02.2022 11:12 0 mat.pras.
Aby zapewnić sobie zwiększone bezpieczeństwo podczas podróży, ponad 83% kierowców w Polsce zmienia opony w zależności od sezonu. Dzięki temu mogą czuć się lepiej przygotowani do gwałtownych ulew latem lub niespodziewanych zamieci śnieżnych w środku zimy. Czy to wystarczy, aby bezpiecznie pokonywać kolejne kilometry? Nie do końca. Ważny jest także stan techniczny zamontowanego w pojeździe ogumienia, a szczególnie istotne są: bieżnik, ciśnienie oraz dopasowanie do auta.
Comiesięczna kontrola ciśnienia w oponach to dobry nawyk, który pozwoli na wychwycenie nieprawidłowości odpowiednio wcześnie, zanim dojdzie do uszkodzeń spowodowanych jazdą np. ze zbyt niskim poziomem ciśnienia. W bardziej komfortowej sytuacji są właściciele aut z czujnikami. Popularny TPMS zaalarmuje kierowcę, gdy ciśnienie w oponach będzie wymagało sprawdzenia. W samochodach, które trafiły na rynek od 2014 r. system TPMS jest obowiązkowym wyposażeniem. Obliguje do tego producentów motoryzacyjnych dyrektywa Parlamentu Europejskiego, narzucająca montowanie czujników ciśnienia powietrza w oponach wszystkich modeli seryjnie sprzedawanych na terenie państw członkowskich. Zbliżone prawo możemy spotkać w Ameryce Północnej. W pojazdach, które nie mają fabrycznie zapewnionego systemu, możliwy jest montaż, i tym samym poprawa komfortu podróżowania. Ciśnienie w kołach można sprawdzić na niemal każdej stacji benzynowej, wartość podaje się zwyczajowo w barach. Jakie powinno być ciśnienie w oponach naszego samochodu? Te informacje są zawarte w instrukcji pojazdu oraz na naklejkach (na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa lub słupku przy drzwiach od strony kierowcy).
Opony sezonowe różnią się swoimi właściwościami oraz zachowaniem na drodze w zależności od średniej dobowej temperatury. Dlatego też, jeśli termometr wskazuje ponad lub poniżej 7°C, warto postawić na produkty do tego specjalnie przeznaczone. Zdecydowanie wpłynie to na poprawę bezpieczeństwa jazdy. Znaczna większość modeli zimowych posiada kierunkowy bieżnik, który nie tylko lepiej radzi sobie na mokrym śniegu, ale również zapewnia dobrą trakcję. W oponach letnich najczęściej jest stosowany bieżnik asymetryczny, który pozwala na skuteczne odprowadzanie wody oraz lepsze trzymanie na zakrętach podczas dynamicznej jazdy.
Różnice między oponami z przeznaczeniem sezonowym dotyczą również składu mieszkanki, z której są zrobione. Zimowe są bardziej miękkie z uwagi na większą zawartość kauczuku i krzemionki, przez co guma nie twardnieje i dobrze pracuje w niskiej temperaturze. Niski przebieg, jazda tylko w granicach miasta, pokonywanie jedynie krótkich tras – to powody, które podała ponad połowa (52,2%) kierowców, którzy nie zmieniają sezonowo opon. W takich sytuacjach warto zastanowić się nad wariantem całorocznym, który jest dobrym kompromisem pomiędzy zimowymi oraz letnimi modelami. Ta opcja ze względu na swoje właściwości zalecana jest jednak dla kierowców, którzy jeżdżą sporadycznie i tylko na dobrze utrzymanych trasach.
W Polsce dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm, jednak wiodące koncerny oponiarskie mówią w tej sprawie jednym głosem. Optymalna granica wysokości bieżnika to nie mniej niż 3 mm dla modeli letnich oraz 4,5 mm dla zimowych. Poniżej tych wartości opony tracą swoje właściwości trakcyjne, a poziom bezpieczeństwa gwałtownie spada. Kluczowa jest droga hamowania w sytuacjach awaryjnych. Tutaj zasada jest prosta. Im głębszy bieżnik, tym krótsza droga hamowania. Warto więc monitorować stan ogumienia za pomocą specjalnego miernika lub sprawdzić wskaźnik TWI na oponie. Większość producentów dodaje specjalne wytłoczenia, które pokazują aktualny stan zużycia bieżnika.
Opony należy w pierwszej kolejności dopasować do wymagań konkretnego samochodu. Jest kilka aspektów, na które należy zwrócić uwagę: rozmiar opony, indeks nośności oraz indeks prędkości. Informacje na temat zalecanych wymiarów znajdują się w instrukcji pojazdu. W Polsce zabronione jest posiadanie dwóch różnych opon na jednej osi. Homologowane opony, w które został oryginalnie wyposażony samochód już na etapie produkcji, to zazwyczaj najlepszy wybór. Przed zmianą kompletu warto sprawdzić co rekomenduje producent. Może to być najlepszy sposób na zachowanie wszystkich właściwości trakcyjnych na najwyższym poziomie i gwarancja bezpiecznej jazdy.