Blisko 200 ton chorobotwórczego materiału zniknie z terenu gminy Skarszewy. Miejscowy samorząd pozyskał środki na eliminację azbestu. Mieszkańcy, którzy skorzystają z tej szansy, nie poniosą kosztów.
Jak podaje Główny Inspektorat Sanitarny, azbest jest to nazwa włóknistych materiałów nieorganicznych i niezależnie od różnic chemicznych i wynikających z budowy krystalicznej są minerałami naturalnie występującymi w przyrodzie. Ze względu na unikalne właściwości chemiczne i fizyczne, azbest znalazł zastosowanie w wielu wyrobach, w tym przede wszystkim do produkcji płyt azbestowo-cementowych (na pokrycia dachowe, elewacje budynków). Niestety, materiał ten wykazuje działanie chorobotwórcze na skutek wdychania włókien zawieszonych w powietrzu. Sama obecność azbestu nie jest zagrożeniem dla zdrowia.
Dlatego tak ważne jest jego usuwanie z licznych gospodarstw, które znajdują się m.in. na terenie gminy Skarszewy. Jak podał miejscowy urząd, niebawem zostanie on usunięty z kilkudziesięciu budynków i miejsc, gdzie występuje ten niebezpieczny materiał.
— Gmina Skarszewy pozyskała dotację w ramach konkursu: "Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu województwa pomorskiego" (edycja 2019), ogłoszonego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Burmistrz Skarszew Jacek Pauli podpisał stosowną umowę w tym zakresie i w rezultacie gmina otrzyma na usuwanie wyrobów z azbestem 62 110 zł, natomiast całość zadania opiewa na kwotę ponad 69 tysięcy złotych - czytamy w komunikacie serwisu prasowego skarszewskiego samorządu.
Jak wyjaśnili urzędnicy, tę różnicę pokrywa gmina.
— Realizacja zadania obejmuje zgłoszone 42 posesje, w tym 9 budynków oraz 33 miejsca występowania wyrobów z azbestem. Ich łączna masa wynosi prawie 187 ton. Mieszkańcy, którzy zgłosili swoje posesje nie muszą ponosić w związku z tym kosztów - zapewnili.